Ook vrouwen weten waarom

AB InBev lanceert #WeAllLoveBeer, een campagne die wil afstappen van het cliché dat bier alleen voor mannen zou zijn… terwijl de slogan van de bierbrouwer zelf dit cliché net bevestigt.

 

Op vraag van AB InBev ondervroeg onderzoeksbureau IPSOS 1033 meerderjarige Belgen over hun bierconsumptie. Uit de resultaten blijkt dat drie vrouwen op de vier aangeven bier te drinken. Een derde van de ondervraagde vrouwen zou dit dan ook minstens één keer per week doen. Maar liefst 22 % van de vrouwen verkiest bier boven schuimwijn en 20 % boven champagne. Daarnaast zegt zo'n 34 % van de vrouwen dat bier drinken hipper is geworden bij vrouwen. Een trend die vooral opvalt bij vrouwen tussen 18 en 24 jaar.

 

De proef op de som

 

In een experiment van AB InBev werden verschillende koppels gevolgd tijdens een avondje uit. De vrouwen bestellen steevast een biertje, terwijl de mannen voor een ander drankje kiezen. In het merendeel van de gevallen serveert de ober het biertje aan de man en het andere drankje aan de vrouw. Volgens de bierbrouwer zou 34% van de Belgische vrouwen en 54% van de mannen deze situatie al eens hebben meegemaakt.

 

Het is interessant te zien dat het stereotype van bier als mannendrank nog steeds bestaat. Zowel vrouwen als mannen zouden moeten kunnen genieten van een biertje. Met deze #WeAllLoveBeer campagne willen we dit graag in de verf zetten,” vertelt Philippe Vandeuren, Legal and Corporate Affairs Director van InBev Belgium. Omdat de slogan van de bierbrouwer zelf dit cliché bevestigt, rijst vandaag meer dan ooit de vraag: 'Weten vrouwen dan ook waarom?'

 

 

 

Auteur: 

Coralie Gilissen