Ons gedacht: Ahold Delhaize, la Belle Alliance?

Op enkele dagen van de herdenking van de Slag bij Waterloo, maken Ahold en Delhaize hun fusie bekend. Ook hier gaat het om een historisch feit, dan wel voor de Belgisch-Nederlandse retail.

 

Hoewel er steeds over een fusie wordt gesproken, is de “combinatie” van beide bedrijven vooral een strategische overwinning voor Dick Boer, die twee eeuwen na Willem van Oranje het heerschap over de Lage Landen wint. De fusie is immers een erg goede zet voor Ahold, waarvan de CEO nu bewijst dat de militaire strategieën van in de tijd van Napoleon nog altijd bijzonder succesvol kunnen zijn. Het terrein verkennen, het juiste moment kiezen, en vervolgens het voortouw nemen. Dat is wat Ahold gedaan heeft. De Nederlanders hebben met Albert Heijn de Belgische markt betreden, en spraken constant over de vele opportuniteiten die ze daar zagen. Achteraf kan dit eigenlijk evengoed gezien worden als een strategische zet om druk uit te oefenen op Delhaize. 31 winkels openen, waarvan de meeste geïntegreerde filialen zijn, kost veel geld. Maar gezien er voor één aandeel Delhaize er 4,75 van Ahold waard zijn, lijkt die kost al goed opgevangen te zijn in de deal. Timing is bovendien, net zoals destijds in Waterloo, van levensbelang: Ahold en Delhaize waren eerder al dichtbij een huwelijk, maar dat sprong indertijd snel af. Waarom is het nu plots wel mogelijk? Tien jaar geleden stonden de Nederlanders veel minder sterk om de confrontatie met Delhaize aan te gaan. Nu is de balance of power veranderd in het voordeel van Ahold. Bovendien is de fusie veel interessanter voor de aandeelhouders van Ahold, aan wie bovendien eerst nog 1 miljard euro wordt uitgekeerd.

 

Napoleon ging 200 jaar geleden ten onder in Waterloo. Het is duidelijk wie er vandaag de overwinnaar is in de slag om de Lage Landen.

 

Auteur: 

Christophe Sancy