Nu ook in België: de kleurrijke basiskledij van Uniqlo

De Japanse modeketen Uniqlo opent zijn eerste winkel in de Benelux in Antwerpen. De keten verkoopt er basiskledij met een hoogtechnologische kantje in alle kleuren van de regenboog, en dat aan een lage prijs.

 

Uniqlo (voluit Unique Clothing Warehouse) is een Japanse winkelketen die beetje bij beetje de wereld aan het veroveren is. Sinds de opening van de eerste winkel 31 jaar geleden in Hiroshima, groeide Uniqlo uit tot een retailer met meer dan 1.600 vestigingen over heel de wereld. Moederholding Fast Retailing telt zelfs 2.753 winkels wereldwijd, met naast Uniqlo ook merken als GU, Comptoir des Cotonniers en Princesse Tam-Tam.

 

Internationaal vertegenwoordigd
Uniqlo is sterk vertegenwoordigd in Azië, maar is ook aanwezig in de Verenigde Staten (42 winkels), Rusland (8) en Europa (19). De internationale expansie is zo groot dat het bedrijf verwacht volgend jaar meer winkels buiten Japan te hebben dan op de thuismarkt zelf. Na winkels in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, is nu ook ons land aan de beurt. Op 2 oktober opent Uniqlo een eerste Belgische vestiging op de Meir in Antwerpen.

 

1320 m²
De winkel van 1320 vierkante meter (verspreid over twee verdiepingen en een mezzanine) is meteen herkenbaar als een Uniqlo-vestiging, met zijn kenmerkende houten vloer en meubels, lichtgevende trappen die van kleur veranderen en natuurlijk de kleding.

 

 

In alle kleuren
Uniqlo biedt “alledaagse kledij”, eenvoudige basisstukken zeg maar, maar dan wel van hoge kwaliteit en in een veelvoud aan kleuren. Je vindt er jeans, wollen truien, hoodies, t-shirts en fleece jasjes in alle kleuren van de regenboog. Voor mannen, vrouwen en kinderen overigens. Dat biedt niet alleen veel keuze aan de klant, maar zorgt ook voor een visueel effect dat mee de inrichting van de winkel bepaalt. Vooral bij de mezzanine die gewijd is aan de donsjasjes wordt deze “color blocking” uitgespeeld.

 

 

 

 

Innovatieve basics
Hoewel Uniqlo basics aanbiedt, heeft de kledij van de Japanse keten een sterk innovatief kantje. Het bedrijf spreekt zelf van “LifeWear”. “We mikken erop om essentiële alledaagse kledingstukken aan te bieden die functioneel en comfortabel zijn”, zegt Takao Kuwahara (COO Europa van Uniqlo). Zo verkoopt Uniqlo onder de noemer ULD (Ultra Light Down) donsjasjes die superlicht (206 gram) zijn en toch veel warmte geven en water afstoten. Onder de naam Heattech verkoopt het t-shirts en broeken die erg dun lijken, maar vocht opnemen en warmte binnenhouden. Functioneel dus, en daarom één van de bestsellers van Uniqlo. “Simpel, maar met aandacht voor de details”, zo beschrijven de Japanners hun producten zelf. De “Easy Care”-hemden zijn bijvoorbeeld “wrinkle free” zodat je ze niet hoeft te strijken. 

 

 

Modieus
De keten is niet enkel functioneel, maar ook modebewust. Zo lanceert Uniqlo op de dag van de opening van de winkel in Antwerpen ook een kledinglijn die in samenwerking met kledingmerk Lemaire ontworpen werd. Daarnaast zijn vele basisstuks zoals een effen trui gewoon tijdloos (de volstrekt onmodieuze fleece jasjes niet meegerekend uiteraard).

 

 

Betaalbaar
En toch is Uniqlo allesbehalve duur. Een lamswollen trui kost er 24,90 euro, een jeans 39,90 euro en voor 49,90 euro heb je een kasjmieren coltrui. “Wij mikken op het maken van kwaliteitskledij aan redelijke prijzen”, zegt Takao Kuwahara. Uniqlo houdt de kosten laag door alle winkels te huren, en door het winkelnetwerk voortdurend te vernieuwen worden de investeringskosten laag gehouden.

 

 

Meer winkels gepland
De Japanners noemen de opening van de winkel in Antwerpen de kers op de taart van hun expansie, en het is duidelijk dat het niet bij één Belgische winkel zal blijven. “De opening van de eerste winkel in Antwerpen, een belangrijke en invloedrijke modestad, is het startschot voor Uniqlo’s expansie in de Benelux", zegt Takao Kuwahara (COO Uniqlo Europa). “We mikken op meer winkels in België, maar daar kan ik nog niets over zeggen”.

 

Ook over de Europese ambities wou Kuwahara nog niets lossen, maar hij zei wel dat “je je wel kan inbeelden dat Uniqlo winkels wil openen in de belangrijkste steden van Europa”. “Onze aanwezigheid in Europa is nog beperkt, maar het is ons doel om die snel op te drijven”, klonk het nog. Dan heeft de COO het niet alleen over fysieke winkels, maar ook over e-commerce.

 

E-shop op komst

“We proberen onze e-business globaal uit te breiden. Momenteel hebben we enkel een e-shop in het Verenigd Koninkrijk, maar we gaan dat uitbreiden naar heel Europa. Begin volgend jaar wordt een Engelstalige e-commerce “hub” geopend, en later volgen versies in andere talen zoals Frans en Nederlands.”

 

De online uitbreiding zal echter niet ten koste gaan van de winkelpunten, klinkt het. “Sommige concurrenten zetten meer in op e-commerce en sluiten tegelijkertijd winkels. Dat is iets wat wij nooit zullen doen. E-commerce heeft veel potentieel, maar om een product te ervaren en te voelen daar heb je winkels voor nodig. Wij gaan dus op twee benen hinken en tegelijkertijd het winkelpark uitbreiden én e-commerce uitrollen.”

 

Nummer 1 worden

De ambities van Fast Retailing, het moederbedrijf van Uniqlo, reiken nog veel verder. De groep is momenteel de vierde grootste kledingretailer van de wereld, na Inditex (Zara), H&M en Limited Brands (Victoria’s Secret). “Het spreekt voor zich dat wij de nummer 1 willen worden”, zegt Takao Kuwahara. “We hebben nog een lange weg af te leggen en het misschien wat ambitieus. Maar tot nu toe zijn we succesvol geweest in onze ambities en hebben we al onze doelstellingen gehaald”, klinkt het zelfverzekerd. 

 

 

 

 

 

 

Auteur: 

Joram De Bock