november 2014

Retailer van het Jaar: Retail Partners Colruyt Group

 

Welke keten heeft zich volledig weten heruit te vinden in dit moeilijke jaar 2014? Moesten we in een crisisjaar ook voor een crisisretailer – aka discounter – kiezen? Niet noodzakelijk, hoezeer de laagconjunctuur ook in de kaart speelt van dit soort van ketens en hoe goed ze het ook aanpakken om er hun voordeel mee te doen. Er is immers een andere trend aanwezig die zeker even belangrijk is: de ontwikkeling van de partnerwerking bij de open-marketketens, die volop inzetten op zelfstandige uitbaters. Vanuit die invalshoek bekeken, drong de keuze voor Spar Retail – of Retail Partners zoals de groep sinds kort heet – zich op. Het is overduidelijk dat Colruyt een belangrijke stap heeft gezet in deze format die een aantal zelfstandige uitbaters verenigt. Dat de magazijnen die horen bij de nagelnieuwe zetel in Mechelen een pak groter zijn dan momenteel nodig, getuigt van de enorme ambitie van de keten. 

 


A new Spar is born!

 

Op 25 november werden niet alleen de nieuwe gebouwen van Spar Retail in Mechelen voorgesteld, maar werd ook een naamsverandering aangekondigd. De naam Spar Retail verdwijnt namelijk en wordt vervangen door Retail Partners Colruyt Group. Hiermee wil het herdoopte bedrijf duidelijk maken dat het meer is dan enkel Spar. Retail Partners Colruyt Group verenigt alle activiteiten van de Colruyt Group die te maken hebben met zelfstandigen. Daaronder vallen niet alleen 215 Spar-winkels, maar ook 75 Alvo-aangeslotenen, 30 zelfstandige Mini Markets en een 120-tal vrije klanten. “De naam Spar Retail dekte dus niet langer de lading van wat we allemaal doen”, zegt directeur-generaal Dirk Depoorter. 

 


Interview Dirk Depoorter

 

In oktober verhuisde Spar Retail (nu Retail Partners Colruyt Group) zijn distributiecentrum en kantoren naar Mechelen. Niet zomaar een verhuis, maar de apotheose van een jarenlang traject voor Spar. Directeur-generaal Dirk Depoorter vertelt ons over de transformatie van Spar, de samenwerking met de zelfstandigen en de ambities die ze hebben.

Developed Records: 

Retailer van het Jaar: Retail Partners Colruyt Group

Welke keten heeft zich volledig weten heruit te vinden in dit moeilijke jaar 2014? Moesten we in een crisisjaar ook voor een crisisretailer – aka discounter – kiezen? Niet noodzakelijk, hoezeer de laagconjunctuur ook in de kaart speelt van dit soort van ketens en hoe goed ze het ook aanpakken om er hun voordeel mee te doen. Er is immers een andere trend aanwezig die zeker even belangrijk is: de ontwikkeling van de partnerwerking bij de open-marketketens, die volop inzetten op zelfstandige uitbaters. Vanuit die invalshoek bekeken, drong de keuze voor Spar Retail – of Retail Partners zoals de groep sinds kort heet – zich op. Het is overduidelijk dat Colruyt een belangrijke stap heeft gezet in deze format die een aantal zelfstandige uitbaters verenigt. Dat de magazijnen die horen bij de nagelnieuwe zetel in Mechelen een pak groter zijn dan momenteel nodig, getuigt van de enorme ambitie van de keten. 


A new Spar is born!

Op 25 november werden niet alleen de nieuwe gebouwen van Spar Retail in Mechelen voorgesteld, maar werd ook een naamsverandering aangekondigd. De naam Spar Retail verdwijnt namelijk en wordt vervangen door Retail Partners Colruyt Group. Hiermee wil het herdoopte bedrijf duidelijk maken dat het meer is dan enkel Spar. Retail Partners Colruyt Group verenigt alle activiteiten van de Colruyt Group die te maken hebben met zelfstandigen. Daaronder vallen niet alleen 215 Spar-winkels, maar ook 75 Alvo-aangeslotenen, 30 zelfstandige Mini Markets en een 120-tal vrije klanten. “De naam Spar Retail dekte dus niet langer de lading van wat we allemaal doen”, zegt directeur-generaal Dirk Depoorter. 


Interview Dirk Depoorter

In oktober verhuisde Spar Retail (nu Retail Partners Colruyt Group) zijn distributiecentrum en kantoren naar Mechelen. Niet zomaar een verhuis, maar de apotheose van een jarenlang traject voor Spar. Directeur-generaal Dirk Depoorter vertelt ons over de transformatie van Spar, de samenwerking met de zelfstandigen en de ambities die ze hebben.

 


Magazine Summary

Actoren:
  • Retailer van het Jaar
  • A new Spar is born!
  • Nieuwe enseignestrategie Spar
  • Interview Dirk Depoorter
  • Maaltijdcheques
  • Interview Bernard Farges
De Feiten:
  • Actua
De Markt:
  • Dossier Kaas
  • Dossier Zoute Snacks
  • Dossier Desserten
  • Dossier Household
  • Dossier Baby
  • Dit is nieuw!
  • Brands
  • Wijnrubriek
Vakmanschap:
  • Info-Vers
  • Consumetrics
  • Op de winkelvloer
  • SIAL 2014
Bord-Bia - NL - SIDE