Nils van Dam over de metamorfose van Unilever

Nils van Dam over de metamorfose van Unilever

Er is de laatste jaren iets veranderd bij Unilever. Waar het bedrijf Unilever 5 jaar geleden haar innovaties nog in 2 à 3 landen lanceerde, doet het dat vandaag de dag in 10 à 20 landen. Deze multinational is duidelijk geëvolueerd van een gedecentraliseerde onderneming waar elk land zo'n beetje zijn zin kon doen, "en dat was een droom voor de marketeers", lacht Nils van Dam, country Manager Unilever Belgium & Luxemburg, naar een bedrijf dat succesvol haar lokale connecties weet te combineren met globale synergieën.

Kunnen alle innovaties van Unilever dan zomaar overal gelanceerd worden?

Vroeger werkte ik globaal & Europees en in elk land kreeg ik hetzelfde verhaal te horen: "wij zijn anders". Maar als ik dan vroeg wat er dan zo anders was, kreeg ik in overal hetzelfde antwoord. Daaruit hebben we geleerd en daarom zijn we naar een nieuw belissingsmodel geëvolueerd. 

Wordt dan alles in hoofdkantoor beslist?

Neen, helemaal niet. Als we bijvoorbeeld naar Ice Tea, een Belgische uitvinding, kijken, dan zal je merken dat wij hier in België zeer nauw betrokken worden bij de ontwikkeling. Zoals recentelijk nog gebeurde met ons nieuwe packagingdesign. Maar als we dan naar Dove kijken, zie je het omgekeerde gebeuren: België is een klein Dove-land, dus zijn we minder betrokken en doen hoofdzakelijk de uitvoering. Vroeger waren alle beslissingen 'opt-in'. Het hoofdkantoor moest ons overtuigen om met een bepaalde innovatie mee te doen. Vandaag  zijn alle beslissingen 'opt-out': als wij niet willen meedoen met een bepaalde innovatie, omdat bijvoorbeeld de 'shelf' in België daarvoor te beperkt is, dan moet ik het hoofdkantoor daarvan overtuigen. 

Het resultaat is dat Unilever vandaag met 50 verschillende innovaties (t.o.v. 400 in 2009) veel grotere rotaties bereikt omdat ze in meer landen worden gelanceerd. "En dat is goed voor de shopper, de retailer, en voor ons" besluit Nils. Wij kunnen u alvast meegeven dat hij ons ook nog een grootse innovatie onthulde in de beautycategorie, maar als u het volledig interview wenst te lezen, verwijzen we u graag door ons volgende Gondola Magazine. Mocht u de innovatiestrategie van Unilever liever uit de mond van Nils zelf te weten komen, dan nodigen we u bij deze van harte uit op Shopper's Day, op 24 april, een dag vol boeiende sprekers waaronder Nils Van Dam.

Ontdek het volledige programma hier...

Of schrijf u meteen in! 

 

Auteur: 

Joram De Bock
Bord-Bia - NL - SIDE