Michel Schaeffer neemt afscheid van bol.com

Michel Schaeffer

Sinds 2001 al was Michel Schaeffer aan de slag bij e-commerce pionier bol.com. Hij is de afgelopen 14 jaar verantwoordelijk geweest voor de marketing en propositie-ontwikkeling van bol.com, maar nam begin deze maand afscheid van het bedrijf om aan een nieuw hoofdstuk in zijn leven te beginnen. Hoog tijd voor een zomerinterview!

Wat is de reden van uw vertrek bij bol.com en wat bent u hierna van plan?

De afgelopen 14 jaar bij bol.com heb ik ervaren als een echt jongensboek waarbij ieder hoofdstuk spannend en leuk was, een geweldige periode. Eind vorig jaar heb ik besloten het bedrijf te verlaten en ruimte te maken voor een nieuw hoofdstuk in mijn leven. Nu we een geschikte opvolger hebben gevonden (Margaret Versteden, red.), neem ik afscheid. Na mijn vertrek ga ik eerst genieten van vrije tijd, reizen en tijd doorbrengen met mijn familie. Daarna zal ik waarschijnlijk gaan uitkijken naar mooie start-ups met innovatieve concepten die ondersteund worden met venture capital en toe zijn aan een volgende groeifase.

U hebt de afgelopen 14 jaar de groei van e-commerce in de Benelux vanop de eerste rij meegemaakt. Hoe ziet u de toekomst van de online verkoop bij ons in?

E-commerce in de Benelux heeft de afgelopen jaren een significant aandeel verworven in de consumentenbestedingen, en toch staat e-commerce nog steeds aan het begin van de ontwikkelingscyclus. In Nederland gaat nog 'slechts' 7-8% van de non-food bestedingen via online, in België ligt dat nog iets lager. Het ligt voor de hand dat dit aandeel de komende jaren gaat verdubbelen, zoals we dat ook in de ons omringende landen zien. Verdere internationalisatie en de groei van aanbieders uit zowel het Westen als het Oosten zal hier ook aan bijdragen.

Wat zijn de gevolgen voor klassieke retailers?

Door de groei van e-commerce zal er nog meer druk komen op de fysieke winkels. Ga maar na: de gemiddelde winkel heeft zoveel vaste kosten dat een omzetdaling van 5% of meer bijna niet is op te vangen, terwijl een dergelijke daling voor veel partijen wel de realiteit zal zijn. Naast een verdere verkleining van de fysieke retail zal er de komende jaren in e-commerce een consolidatieslag gaan plaatsvinden. Consumenten verwachten steeds meer (lagere prijzen, snellere en gratis bezorging, omni-channel dienstverlening, perfecte website en dito mobiele apps, achteraf betalen, etc), waardoor minder kapitaalkrachtige partijen het moeilijker zullen krijgen. Ook hier zien we zowel in USA als Azië voldoende voorbeelden: de markt professionaliseert en het wordt een strijd tussen een beperkt aantal giganten. Partijen die aan het andere eind van het spectrum zitten (goed gepositioneerde speciaalzaken, met uniek assortiment en/of service) kunnen door slim samen te werken overleven, maar de partijen die in het midden zitten en een 'middle of the road' propositie hebben zullen het moeilijk krijgen. Voor consumenten wordt het de komende jaren alleen maar beter: meer keuze, meer service, meer gemak, lagere prijzen.

Wat zijn volgens u de grootste gevaren voor een e-commerceplatform?

De grootste bedreiging is denken dat je alles zelf kunt of moet doen. Ik ben een groot "believer" in de netwerk gedachte. Vandaar ook dat we bol.com op veel plekken hebben opengesteld voor andere partijen. Met 'verkopen via bol.com' geven we iedere aanbieder de mogelijkheid om op basis van no cure no pay de mogelijkheid om producten via bol.com te verkopen. Veel partijen zoals Central Point en Torfs maken hier al gebruik van. Een echt mooie propositie: de verkoper krijgt bereik en additionele inkomsten in heel Nederland en Belgie zonder investeringen te hoeven doen, de klanten krijgen meer keuze en betere prijzen, en bol.com wordt een betere winkel. Een andere vorm van onze open netwerk gedachte is dat iedereen producten van bol.com kan verkopen op zijn of haar website. Zo nemen we voor veel gespecialiseerde websites het werk uit handen waar het om productverkoop gaat.

Op welk project uit uw carrière kijkt u met het meeste trots op terug?

Ik ben ongelofelijk trots op de prestatie van bol.com: toen ik begon was bol.com een heel klein bedrijf. Vijftien jaar later zijn we het sterkste retailmerk van Nederland en hebben we in de Benelux meer dan 5 miljoen klanten, en zijn we nog steeds het snelst groeiende retailbedrijf. 

Aangezien dit een zomerinterview is… heeft u nog leestips voor onze lezers?

Ik ben net zelf begonnen aan het boek van Peter Hinssen. Met de titel ben ik het in ieder geval roerend eens: "The network always wins". Aangezien netwerken en de effecten hiervan de komende jaren bepalend gaan zijn voor e-commerce, is het wat mij betreft een must read (en bestel 'm dan wel even bij bol.com!).

 


Geïnteresseerd in de evoluties binnen de digitale retail? Woon dan één van de sessies van The Digital Society bij, de nieuwe business club voor digitale professionals in retail & fmcg. 
 

 

Auteur: 

Joram De Bock
Bord-Bia - NL - SIDE