Metro bleef niet gespaard van de Europese crisis van 2011 en zag zijn winst in dat jaar dalen. Voor 2012 wordt geen verbetering verwacht. «De schuldencrisis, de toenemende werkloosheid en de besparingsprogramma’s in verschillende Europese landen hebben ertoe geleid dat klanten erg terughoudend zijn geworden,» licht de distributiereus toe. De Ebit exploitatiewinst die voordien uitzonderlijk was, en de maatstaf voor hun voorzieningen, vestigt zich op 2,37 miljard euro, wat een daling betekent van 1,7%. De netto winst van de groep bereikt 631 miljoen euro, een daling van 26%. "Dit is geen gemakkelijk jaar», verduidelijkt de baas Olaf Koch. Slechts één van deze vier takken, Metro Cash & Carry, kende een stijgende verkoop (+0,2%). Wat winsten betreft, staat Metro Cash & Carry best zijn mannetje (+4%), Real blijft stabiel, maar Kaufhof , Saturn en Media Markt dalen.

"Ik heb er geen goede hoop op dat de situatie beter wordt in onze contreien», geeft meneer Koch toe. De groep mikt wel op een hoger zakencijfer, maar ook op een gestage groei van de winst in tijden van aanhoudende macro-economische moeilijkheden. Metro Cash & Carry blijft nieuwe winkels openen in Oost-Europa en Azië. Media Markt en Saturn zullen hun online aanbod moeten versterken.