Mestdagh draait de Champion-bladzijde om

De distributeur kiest resoluut voor het Carrefour Market-concept
Eind juni is Mestdagh in twee winkels, Tubeke en Seneffe, van start gegaan met het omturnen van Champion tot Carrefour Market. De planning van de roll-out is ambitieus, net zoals het groeiscenario.

Mestdagh is niet zomaar een distributeur, het is een bastion met een ondernemingscultuur die volledig gericht is op dienstverlening. Dit is dan ook de boodschap die de retailer wil overbrengen in de zestien winkels die hij in 2010 overnam van Carrefour. Ze maken met z’n allen deel uit van een specifieke structuur, Sixteen, en waren logischerwijze de eerste die onder de vlag Carrefour Market zouden gaan varen. Sommigen deden dat trouwens al voor ze werden overgenomen. Vandaag gaat het hele Champion-park, zowel eigen winkels als franchise stores, over op Carrefour Market, waarvan Mestdagh de master franchiser is geworden voor Brussel en het Zuiden van het land. Dit betekent dat er (letterlijk!) werk aan de winkel is voor het Mestdagh-team. Ze moeten hetzelfde concept meteen in drie ketens tegelijk inplanten, zich een loyale partner tonen tegenover Carrefour en toch die typische Mestdagh-sfeer weten te behouden die zo geapprecieerd wordt door de klant.

Voor Vincent Mainil, operationeel directeur franchising bij Mestdagh, getuigt deze nieuwe stap van de ‘goesting’ die merkbaar is in het hele bedrijf. “De master franchise vormt het antwoord op de ambities van onze groep. De groeimogelijkheden van de groep zijn reëel, en dan hebben we het zowel over de oppervlakte als over het marktaandeel. De bestaande winkels nog groter maken is niet het goede antwoord, als je de rendabiliteit per vierkante meter hoog wil houden. De groei moet dus komen uit nieuwe openingen. Voor de komende vier à vijf jaar mikken we op een totaal van honderd winkels.” Mestdagh laat er geen gras over groeien. We worden meteen uitgenodigd om twee splinternieuwe winkels te ontdekken. Ze tonen ons de twee verschillende invalshoeken van hun beleid. In Tubeke trekken we naar de nieuwe “Carrefour Market Groupe Mestdagh” (de lange titel heeft zijn belang). In Seneffe kijken we naar zijn equivalent. Beide winkels hebben gemeen dat ze deel uitmaken van een immobiliënproject dat ontstaan is op een oude industriële site en begeleid werd door Equilis, de immobiliënafdeling van de Groep Mestdagh. Het verschil is dat het in Tubeke om een eigen winkel gaat en in Seneffe om een franchise store. (...)

Fotoreportage: Klik hier

Bent u nog niet geabonneerd? Klik hier!

Auteur: 

Gondola Magazine