Het is zover, vandaag, woensdag 16 november om 18.00 u is het officieel: McDonald’s België heeft de Mercuriusprijs gewonnen! Jaarlijks reikt de Belgische federatie van handel en diensten Comeos een prijs uit aan de handelaar die zich op een specifiek terrein het meest heeft onderscheiden. Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos zegt tevreden te zijn over de kwaliteit van de dossiers die dit jaar zijn ingediend.

Bij de vorige editie werd de Mercuriusprijs gewonnen door Red Market voor de meest innovatieve shopervaring. Vandaag is het de beurt aan McDonald’s om zijn eigen prijs in ontvangst te nemen: die van werkgever met het beste imago. Een thema dat overigens niet toevallig is gekozen, zoals Dominique Michel onderstreept: “De handel hecht veel waarde aan een stimulerend en samenhangend personeelsbeleid. Want welke inspanningen u ook pleegt om klanten aan te trekken in uw winkel – met behulp van aanbiedingen, reclame, een speciale winkelindeling, enz. - het zijn uiteindelijk uw personeelsleden die de kaarten in handen hebben. Zij moeten de klant een perfecte service bieden, hem van advies dienen, en zorgen voor de uitstraling van de waarden van uw onderneming. Dit contact tussen het personeel van de winkel en de bezoeker is doorslaggevend voor zijn besluit of hij uw klant zal worden en blijven”.

Op het podium…McDonald’s België, de grote winnaar van 2011, heeft de jury onder voorzitterschap van Dirk Buyens (Vlerick Leuven Gent Management School) dus weten te verleiden met zijn totaalaanpak die voorziet in plaatselijke behoeften en waarbij dus in geen geval de moedermaatschappij van de groep wordt gekopieerd. Het bedrijf werkt namelijk op lange termijn met een integrale benadering die start op het moment van werving en door middel van trainingen en promotiemogelijkheden wordt voortgezet. Het zijn speciaal de jongeren die alle kans hebben om zich binnen het team te ontwikkelen.

De derde plaats is voor Bel & Bo voor zijn unieke project waarin de rebranding van de winkelketen werd geleid door het personeel. Het personeel stond namelijk aan de basis van de recente wijzigingen van de naam, de aanpak en de waarden.

De tweede plaats werd ingenomen door Aveve Retail met zijn project dat onlangs werd gelanceerd maar waaraan een lange en intensieve voorbereiding vooraf was gegaan. Gedurende die tijd heeft het personeel deelgenomen aan trainingen en gebruik kunnen maken van een intranet en een internetsite.

Voor de tweede keer winnaarOverigens had McDonald’s in 2008 ook al een Mercuriusprijs gewonnen voor zijn sterke human ressources beleid. De jury was destijds ingenomen met het project “Hire The Smile” dat zorgde voor een bedrijfscultuur waarin iedereen zich goed zou voelen. De werksfeer heeft is namelijk direct van invloed op het hartelijke onthaal en de service die McDonald’s kan bieden.

In de buurtUit een studie naar de beste werkgever door de Vlerick Leuven Gent Management School en Référence kwamen naar voren (in volgorde) Microsoft, SAS Institute, Accent Jobs for People, AE en Mars Belgium voor ondernemingen met minder dan 500 werknemers en Schoenen Torfs, Randstad, KBC, McDonald's en FedEx Express bedrijven met meer dan 500 werknemers.