Match Food & More: eerste indrukken

fotos

 

Dinsdag 22 november, het is nog geen 17 uur als we aankomen op de parking van Shopping Plaza. Shopping Plaza? Ja, dat is een commercieel centrum in handen van Redevco waarvan de Carrefour hypermarkt lange tijd de locomotief was, maar deze sloot de deuren als gevolg van de herstructurering van Carrefour in België in 2010. Het complex was afgeleefd en om nieuwe ketens aan te trekken heeft Redevco de koe bij de hoorns gevat. Er werd vijf miljoen euro geïnvesteerd voor een grondige renovatie. Afgelopen mei werd complex opnieuw ingewijd. Zowel Brico, Lunch Garden, Van den Borre en C&A waren van de partij, maar er ontbrak nog geïnteresseerde huurder om er opnieuw een supermarkt te openen. Dus nam Match de handschoen op in Ronse, en over een week in Eupen en nog later in Jumet. Dat zijn alledrie sites waar vroeger hypermarkten van Carrefour stonden en die dus beschikken over winkeloppervlakten die de meeste Belgische supermarkten vlotjes de loef afsteken: 4000 m2 in Ronse en Eupen en maar liefst 5500 m2 in Jumet. Begeeft Match zich dan op het terrein van de hypermarkten, zoals zijn neefje Cora? Verre van! Match Food & More is een echt paleis voor verse producten en die indruk domineert dan ook de hele winkel. Die winkel beslaat een wel zeer genereuze ruimte en beschikt over zeer verzorgd meubilair: alle koelkasten zijn voorzien van glazen deuren, enerzijds omwille van milieuvriendelijke redenen en anderzijds voor het comfort van de klan,: zo wordt vermeden dat hij met de plotse koude geconfronteerd wordt. Dit aspect, een volledig transparante koeling met deuren zonder, is samen met die van Abert Heijn de mooiste op de markt.

 

De esthetiek is flatterend en de details uiterst verzorgd, denk maar aan de verlichting met een heel tendieuze post-industriële look, of de magnifieke prijsaffichage in de groenten- en fruitafdeling. Het meubilair in deze rayon zagen we al eerder bij Match maar hier evolueert hij door er een twee verdieping aan toe te voegen: de houten modules geven het de broodnodige warmte mee, alsof je op een echte markt rondloopt. In het midden van elk eiland staat nog een houten module die de aanbiedingen op de versmarkt extra in de kijker plaats. In het algemeen vinden we bij Match Food & More veel elementen terug die we reeds zagen bij de meest recente Match-supermarkten en die werden gecreëerd in samenwerking met het bureau Carré & Associates. Maar wij hebben het gevoel dat bepaalde grafische keuzes (felle kleuren, enorme foto's,...) soberder en discreter zijn gemaakt, wat de homogeniteit van het geheel alleen maar ten goede komt. De stijl blijft hedendaags, maar is minder agressief dan de vorige generatie. Hier krijgt het product alle aandacht.

 

Het traditionele valse plafond vermijden was een schitterend idee. Alle technische leidingen zijn zichtbaar en het beton werd wit geschilderd. Dit principe zorgt voor een ruimer gevoel, meer licht en vermijdt de normaal onvermijdelijke panelen die geen enkele esthetische waarde toevoegen en na enkele jaren snel lelijk worden.

 

Het koninkrijk van de verse voeding, dat is het vast en zeker, maar - en dat is nieuw bij Match - alles heeft een extreem efficiënte promotionele scenografie meegekregen. En dat wordt nog meer benadrukt door het "volg de rode draad"-concept van het logo. Al is Match Food & More geen hypermarkt, ze maken wel goed gebruik van de promoties aan de tête de gondole om tot zeer overtuigende massificaties te komen. Ook hier helpt de beschikbare ruimte meer dan een beetje om het aanbod extra in de verf te zetten.

 

Onze eerste kennismaking met deze gloednieuwe winkel loopt bijna ten einde. Het is tijd om nog snel het glas te heffen met onze gastheren alvorens zij de VIP's moeten ontvangen voor de inauguratie. Daarna zal het nog een lange nacht worden om alle details te finetunen vooraleer de eerste klanten morgenvroeg toekomen. Over welgeteld één week opent een tweede winkel van 4000 m2 de deuren in Eupen. Bij Match behouden ze ondanks de vermoeidheid een glimlach om de lippen, dat is hun huismerk net zoals we die in hun logo terugvinden. Buiten zijn de werkmannen er eindelijk in geslaagd het logo van de keten op het gebouw te heisen. Wij verlaten de parking. Tegenover ons, op de César Snoecklaan, zien we twee concurrerende ketens: een Aldi en een Lidl. De perfecte anti-these van het concept van Match Food & More. Genant? Waarschijnlijk niet: we zien er zelfs een opportuniteit in voor deze tempel vol verse producten.

 

Lees ook: Match Food & More: De sleutelelementen van het concept

Auteur: 

Gondola Magazine

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen