ManCan: wijn in blik

In tegenstelling tot bijvoorbeeld in Frankrijk of België is wijn in de Verenigde Staten eerder weggelegd voor de hogere sociale klassen. Het Amerikaanse bedrijf ManCan gaat hier tegenin door wijn in blik aan te bieden om wijn toegankelijker te maken voor alle lagen van de bevolking. Alleen kan de bijhorende seksistische reclamecampagne de media niet smaken.

 

De wijn in blik is sinds september verkrijgbaar in de Verenigde Staten. ManCan bestaat in drie smaken (rode wijn, witte wijn en schuimwijn) en is speciaal ontwikkeld om 'te drinken' en niet om te koppelen aan specifieke gerechten of smaken. 

 

Naar eigen zeggen is de wijn niet alleen verfrissend, maar ook  erg lekker. De bijhorende seksistische reclamecampagne die uitsluitend op mannen gericht is, valt dan weer minder in de smaak en maakt erg veel reacties los op sociale media. Daar wordt er lustig op los gespot onder de hashtags #MasculinitySoFragile en #ManCan.

 

 

ManCan is zeker niet het eerste bedrijf dat speelt met genderstereotypen om hun product aan de man te brengen. Voornamelijk biermerken gingen er in het verleden prat op dat bier een echte mannendrank is, waar de alom bekende slogan 'mannen weten waarom' van Jupiler een goed voorbeeld van is. Een gedachtegang waar ze nu steeds vaker afstand van nemen door producten te lanceren om ook vrouwen te verleiden. 

 

 

Auteur: 

Coralie Gilissen