Makro Alleur: een Cash & Carry met service inbegrepen

Makro

In het laatste nummer van Gondola Magazine (#206) publiceerden we nog een uitgebreid interview met Jean-Luc Tuzès. De General Manager van Makro legde toen in het lang en het breed uit wat voor een gigantische transformatie er aan de gang is in de keten. Een transformatie die het cash-and-carrymodel een nieuwe toekomst moet bieden. De onderneming heeft radicaal gebroken met het verleden. Door het opnieuw centraliseren van de logistieke flow wordt per verkooppunt een vijftigkoppig team vrijgemaakt voor de verkoop en de dienstverlening aan de klanten. Sterren op de winkelvloer dus!

 

De grote baas van Makro heeft echter nog andere plannen die minstens even belangrijk zijn. De keten zet in op gespecialiseerd materiaal voor een aantal specifieke sectoren, zoals de craftsmen (mensen uit de bouwsector), kantoorbenodigdheden en verse voeding. Hiervoor doet de groep een beroep op de knowhow en de steun van de Metro-teams. Er komt ook een merkenaanbod dat met drie levels per afdeling werkt: Good, Better en Pro. Aan het eind van het gesprek nodigde Jean-Luc Tuzès ons uit om op 2 april naar Alleur te komen, waar al die begrippen voor het eerst vertaald worden naar een concreet commercieel concept. Uiteraard gingen we graag in op die invitatie, en we kwamen terug met een fotoreportage van dit nieuwe concept.

 

Renovatie

De winkel in Alleur kreeg een broodnodige opfrissing. De nieuwe look van de non-foodafdeling is zeker niet revolutionair, maar alles ziet er wel een pak overzichtelijker uit. En daar zijn de lage horizontale rekken uiteraard niet vreemd aan. De Luikse winkel is een van de minst grote van het hele park, en een van de oudste. Het was dan ook logisch dat deze als eerste een make-over kreeg.

 

 

Good, Better & Pro

Makro gaat nog verder in zijn concept van ‘werelden’ of thematische ruimtes, zoals de Digital World, de Cooking World, de Beauty World en de Urban Outdoor. Het ruime assortiment wordt ingedeeld in Good, Better en Pro. In die laatste categorie hoort onder andere het kookgerei van Demeyere thuis, maar ook een ruime keuze aan messen die topkoks gebruiken.

 

 

Branding

Wie de roltrap neemt naar de non-foodafdeling, wordt geconfronteerd met enorme posters waar de slogan van de keten in het groot op te lezen staat.

 

 

In het koninkrijk van de A-merken

De non-foodafdeling telt niet minder dan 600 verschillende merken. Welke dit zijn ontdekt de shopper op een elegant blauw bord waar alle logo’s op aangebracht zijn.

 

 

 

Meer comfort

Waar de cash-and-carry er vroeger eerder spartaans uitzag, werd nu geïnvesteerd in de aankleding. Op de verdieping vormen de verschillende afdelingen een U rond de gang. De plafonds werden lager gemaakt en de rekken minder diep. Sommige productwerelden zoals schoenen, textiel en bagage, kregen een boetieksetting. Te onthouden: alle reclameaanbiedingen worden uitgewerkt in het rood. En dan hebben we het niet alleen over de koppen van de winkelrekken maar ook de doordachte promo-uitstallingen op roodgeverfde paletten.

 

 

My tailor is… Makro

De afdeling herenconfectie was vroeger niet echt inspirerend te noemen. Vandaag wordt het product extra in de verf gezet met meubilair, poppen, Chesterfieldfauteuils en ga zo maar door. Binnenkort zal de klant er zelfs een pak op maat kunnen laten maken!

 

 

Een overzichtelijk aanbod

In de boekenafdeling werd er hard gewerkt om het aanbod mooi te presenteren en de klant te inspireren. In de Luikse winkel is zelfs een ruim gamma aan Nederlandstalige boeken aanwezig, zodat ook het talrijke Limburgse cliënteel aan zijn trekken komt.

 

 

 

Afvoerbeleid

Een nieuwigheid zijn ook de nissen aan het einde van de non-foodafdeling , waar koopjes worden aangeboden uit de elektro- en textielafdeling.

 

 

Versmarkt

Verrassend genoeg vind je in dit verkooppunt ook een marktplaats. Makro is erin geslaagd om dit op een geloofwaardige manier in te richten, zonder daarom te verzaken aan zijn roeping van cash-and-carry. De prijsaffiches die er als leien uitzien zijn beslist een leuke vondst. Het ruime assortiment, met zelfs 4de-gammaproducten, maakt de afdeling heel aanlokkelijk.

 

 

Gericht aanbod

Makro kan vandaag genieten van de expertise van Metro. Dat is te merken aan het aanbod van uitzonderlijke artikelen die je eerder in de keuken van een topkok verwacht dan op de schappen van een mass market.

 

 

De wonderbare visvangst

Een breed gamma aan verse vis, aangeboden door personeel dat voor de toonbank staat om zo het contact met de klant te vergemakkelijken. Op het duidingspaneel staat bijzonder veel informatie te lezen.

 

 

De wijnkelder

De wijnafdeling werd volledig heringericht, met grote aandacht voor de klantbeleving. De flessen van de clusters gemiddelde of hogere prijzen werden in de kijker geplaatst in centraal geplaatste presentatierekken, en er werd ook een degustatietoog voorzien.

 

 

Bakkerij

Dat ambachten een belangrijke rol spelen in de nieuwe formule merk je onmiddellijk aan de beenhouwerij en de visafdeling, maar uiteraard ook aan de bakkerij. Je kan het atelier zien van in de winkel en het ruikt er heerlijk naar versgebakken brood. De rekken kunnen gevuld worden via de achterkant van het meubel.

 

 

Checkout time

De veertien checkoutlijnen werden uitgerust met nieuw meubilair. Piekmomenten worden opgevangen door vier mobiele kassa’s.

 

 

Tot uw dienst!

Alvorens dit album te sluiten merken we nog graag op dat de transformatie in Alleur niet zomaar gewoon een nieuwe look’n’feel betreft, maar in realiteit draait om een volledig nieuw businessmodel. Makro rekent duidelijk niet meer uitsluitend op zijn folder om klanten te werven en aan zich te binden. Terwijl het personeel dat met de productflow bezig is in het blauw gekleed gaat, herken je het verkoopteam aan zijn gele pak. Back to basics is de boodschap!

 

 


Een uitgebreidere versie van deze reportage leest u in het volgende nummer van Gondola Magazine. Nog niet geabonneerd? Klik dan hier!

 

 

 

 

 

 

Auteur: 

Joram De Bock