China is uitgegroeid tot de grootste workshop op aarde. Men produceert er alles en dan nog wat. Inclusief namaak: een aantal lokale producenten zijn hyperreactief en hebben niet de minste scrupules als het op klakkeloos kopiëren aankomt. Men neemt er de regels met betrekking tot intellectuele eigendom niet bepaald zo nauw. Drie recente voorbeelden illustreren dit:

Hiphone 5 Terwijl de techneuten onder ons vol spanning de release van de volgende iphone van Apple afwachten, kan je in China nu al een “Hiphone 5” aanschaffen. Behalve de H vindt de koper wel meer dan zeven verschillen in de doos terug, de namaak heeft nog weinig te maken met het origineel, te beginnen met de prijs: ongeveer 29 euro. Apple Stoer Apple hanteert uiterst strenge criteria wat betreft de uitbouw van hun eigen netwerk Apple stores. Dankzij de blog van een Amerikaanse toeriste zijn we dan ook maar wat verbaasd maar liefst vijf namaak Apple Stores aan te treffen in de Chinese stad Kunming. Een sappig detail is de belettering op de winkelruiten, de grafisch vormgever heeft de letters van Westerse alfabet een beetje door elkaar geschud. Het resultaat? “Apple Stoer”? Inderdaad, het is niet eens een slechte grap. Het geeft meteen de Chinese autoriteiten een voorwendsel om de sluiting van deze verkooppunten te eisen.

Ikea met noedels Misschien nog verrassender is de keten Shi Yi, vertaling: “Elf”, dat tot in de kleinste details het logo van Ikea kopieert, tot en met de bekende gele en blauwe kleuren. Merk op dat “Elf Meubilair” in het Chinees uitgesproken wordt als “Shi Yi Jia Ju”. En de Chinese naam voor Ikea als “Yi Jia Jia Ju”. Het is opnieuw in de stad Kunming, in het zuidoosten van China, dat we zo’n namaak Ikea aantreffen met een oppervlakte van maar liefst 10.000 m2! Het enige verschil met een echte Ikea is dat je er op het menu van het cafetaria niet de beroemde Kötbullar aantreft, maar wel geroerbakt varkensvlees. Wat moeten we denken van deze golf van namaak die we nog met andere voorbeelden kunnen staven, ook Disney wordt er bijvoorbeeld door getroffen. Misschien kunnen we hier ook wel een opportuniteit in zien? De Chinezen staan te popelen om te consumeren en dan vooral grote, bekende merken. Het is dan ook logisch dat we deze “valse” winkels aantreffen in de minder belangrijke steden waar het netwerk van de merken zelf nog niet ingepland is. De markt, zoals de natuur, verafschuwt lacunes en het opportunisme van de Chinese commercant doet de rest. We kunnen er een bemoedigend signaal in zien voor de gekopieerde ketens: het beschikbaar potentieel op deze enorme markt is veel groter dan de grote megasteden waar de ketens nu al aanwezig zijn.