Developed Records: 

 gondola_2014_197_maart_nl_lr.pdf

Ontketent Albert Heijn een prijzenoorlog?

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een onderzoek gedaan naar de impact van Albert Heijn op de prijzen in de Belgische supermarkten. Daaruit blijkt dat waar de Nederlandse retailer een winkel opent, de prijzen gemiddeld 2% dalen bij de concurrentie. “Een gigantisch effect, dat alleen nog maar versterkt zal worden”. Is een prijzenoorlog in de maak? “Door de komst van de Albert Heijn in Gent hebben minstens zeven Colruyt-winkels hun prijzen moeten verlagen”, kon u in november op gondola.be lezen. Het ging weliswaar om tijdelijke prijsverlagingen door promoties, maar als Albert Heijn dat kan doen met één winkel, wat dan met 19 of meer? Het was voor de onderzoekers van Nielsen de aanleiding om de impact van de Nederlanders op de prijzen in ons land van dichterbij te onderzoeken.

Colruyt Drive

Eind januari opende Colruyt een tweede winkel in Sint-Niklaas. In de zuidwestelijke rand van Sint-Niklaas, zodat minder klanten de stad moeten doorkruisen om de bestaande winkel aan de Nijverheidsstraat te bereiken. Colruyt wil zijn marktaandeel in de hoofdstad van het Land van Waas verhogen en speelt daarvoor twee extra troeven uit. De eerste troef is de ligging van de nieuwe winkel: aan de drukke N70 en niet ver van het Waasland Shopping Center, waar Delhaize huist. De tweede troef? Het Collect & Go afhaalpunt. Dat afhaalpunt fungeert als testbank voor een reeks afhaalpunten ‘nieuwe stijl’. Klanten bestellen vooraf online en dat kan sinds kort ook via smartphone. Vervolgens rijden ze tot onder het afdakje van het afhaalpunt en gemiddeld drie tot vier minuten later rijden ze met de bestelde goederen huiswaarts. “Een groot succes,” weet een plaatselijke medewerker van de winkel te vertellen. Vooral tweeverdieners zouden gebruik maken van dit afhaalpunt ‘nieuwe stijl’. Dit afhaalpunt is eigenlijk een drive thru, hoewel Colruyt die naam (nog) niet gebruikt. 

Nieuwe tools voor een nieuwe wereld

Er zijn maar liefst drie beurzen die toonaangevend zijn op gebied van sales tools. De eerste vond plaats in januari: “The Big Show”, het salon van de NRF, is het mekka van de Amerikaanse retailwereld. Vlak daarna begon in Düsseldorf de Euroshop-triënnale, die minstens even belangrijk is voor Europa. En last but not least zal in september in Parijs Equipmag weer zijn deuren openen. Dit evenement mag dan enigszins kleiner zijn dan de beide andere, het is zeker even interessant. Voor de Gondola-redactie is de stop in Düsseldorf meer dan zomaar een verplichting: Euroshop biedt een unieke gelegenheid om de vinger aan de pols te houden van de nieuwe trends. Daar moet je dan wel 115 000m2, verspreid over 16 hallen voor doorkruisen. Een ding is zeker: je hebt nooit tijd genoeg. Er valt zoveel te ontdekken en te bezoeken dat je nooit alles in kaart kan brengen, ook al ga je, zoals wij, met zijn drieën. Een volledige debriefing zat er dus niet in, wel een logboek waarin we gepoogd hebben de krachtlijnen te brengen, kond te doen van de belangrijkste innovaties en de sfeer te vatten in treffende foto’s. We hebben stof genoeg verzameld voor een hele reeks artikelen in onze toekomstige nummers, maar trakteren u nu al graag op de hoogtepunten.

In dit artikel