Het gebruik van mobiele toestellen zoals smartphones en tablets heeft ook het shopgedrag van de consument danig beïnvloedt. Mobiel shoppen rukt wereldwijd op, maar de Belgische consument hinkt voorlopig nog achterop. Dat blijkt uit een internationaal consumentenonderzoek van DigitasLBI.

De Belgische consument gebruikt gemiddeld 4,8 toestellen om online te gaan. Dat is bijna dubbel zoveel als vorig jaar (2,6). In de eerste plaats gaat het om laptops (83%), smartphones (68%), desktop-pc's (59%) en tablets (54%). 12% is ook al in het bezit van een “wearable” zoals bijvoorbeeld een smartwatch. 

En waar gebruiken ze die toestellen voor? In de eerste plaats om informatie over producten op te zoeken, en daarvoor grijpt men in de eerste plaats naar de laptop (79%), de desktop-pc (65%), tablet (35%) of smartphone (27%). Ook om te shoppen worden deze toestellen gebruikt, en dan vooral de laptop (54%) en de desktop-pc (53%). Amper 21% koopt via tablet, maar dat wil niet zeggen dat de mobiele toestellen de in-store aankoop niet beïnvloeden. Integendeel: 86% van de consumenten zegt in de winkel informatie op te zoeken over product vooraleer tot de aanloop over te gaan. Vooral reviews worden geraadpleegd, zodat het product in se al “uitgetest is”. Langs de andere kant heeft ook al 55 van de Belgen een product uiteindelijk online gekocht na opzoeking in het winkelpunt. 

Te vroeg voor mobiel betalen

Uit het onderzoek van DigitasLBI blijkt ook dat de Belg nog niet klaar is voor mobiel betalen. Maar liefst 53% denkt niet aan mobiel betalen en amper 6% heeft al eens met de smartphone betaald. Ter vergelijking: werelwijd is 62% bereid om mobiel te betalen in het winkelpunt en heeft 33% het ook al gedaan. We kunnen wel zeggen dat de Belg achterop hinkt in mobiel betalen. Tegelijkertijd wil de consument bij ons de smartphone wel gebruiken om de aankopen te organiseren door bijvoorbeeld boodschappenlijstjes op te maken.

Voordelen

De Belg zit dus wel degelijk voordelen in het gebruik van mobiele toepassingen bij het winkelen. In de eerste plaats om de laagste prijzen te vinden (33%) of om speciale aanbiedingen op te zoeken (29%). Ook de tijdswinst spreekt een kwart van de ondervraagden aan.

Tegelijkertijd zou 55% graag zijn getrouwheidskaart geïntegreerd zien in een smartphone-app, wil 52% interactieve kiosken en zou 50% de stock willen kunnen checken met de telefoon.