Lust de consument een lekkere portie insecten?

We horen steeds meer geluiden dat insecten misschien wel het voedsel van de toekomst worden. Momenteel liggen er al enkele insectenproducten in de supermarkten, gaande van spreads over burgers tot insecten in een herkenbare, hapklare vorm. Maar hoe staat de Vlaamse consument momenteel ten opzichte van het eten van insecten? De VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) vroeg het aan zijn Marktmaker-community. Een exclusieve enquête voor Gondola!

 

Wansmakelijk

De meeste mensen zijn absolute tegenstanders omdat het idee om insecten te eten wansmakelijk is. De link met het levende dier kan niet verbannen worden en het visualiseren van de insecten speelt hier een belangrijke rol in. Volgens sommigen moeten we echter gewoon nog aan het idee wennen.

 

“Ik blijf ook het verwerkt product zien als kietelende kruipende soms slijmerige dingen waarvan ik moet kokhalzen.”

 

Onduidelijkheid over de voedingswaarde

De Marktmakers hebben nog heel wat vragen over het gezondheidsgehalte van insecten. Hoe voedzaam zijn ze en wat is dan precies het voordeel ten opzichte van de alternatieven? Om de drempel te verlagen, worden de insecten vaak verwerkt zodat ze niet of amper zichtbaar zijn. Dit heeft dan echter een negatievere perceptie op het gezondheidsgehalte, want verwerkte maaltijden worden doorgaans als minder gezond beschouwd dan maaltijden met pure, verse producten. Bovendien stelt men zich dan ook vragen over welke ingrediënten er nog allemaal in verwerkt zitten.

 

Onduidelijkheid over de verkooppunten

Ook op het vlak van aankoop voelt de consument zich momenteel nog te weinig geïnformeerd. Hij weet niet precies waar hij dit het best aankoopt en welk assortiment er momenteel reeds beschikbaar is. Hij heeft ook geen idee van de prijszetting van deze producten.

 

“Ik heb het ook nog nergens in de winkels gezien, zou niet weten waar ik dat moest kopen.”

 

Onduidelijkheid over de doelgroep

Men vraagt zich af of deze producten door iedereen kunnen gegeten worden. Gaan er mensen allergisch op reageren? En wat met mensen die momenteel al allergisch zijn aan bv. huisstofmijt? De vegetariërs onder de Marktmakers voelen zich ook niet aangesproken. Insecten zijn immers ook dieren die worden gekweekt met de bedoeling om te worden opgegeten.

 

“En hoe zit het dan met allergieën enzo? Hangt dat ervan af wat die wormen dan gegeten hebben?”

 

Onduidelijkheid over het einddoel

De consument twijfelt of het eten van insecten het milieuprobleem zal oplossen. Bovendien zijn er voldoende andere alternatieven ter beschikking ter vervanging van vlees. Waarom zou je dan overgaan tot het eten van insecten? Als men vlees wil of moet vervangen dan denkt men momenteel immers in de eerste plaats aan de vertrouwde alternatieven. Vis staat hierbij op nummer één. Daarnaast zou men ook vaker pasta’s of pizza’s zonder vlees eten en ook eieren zouden meer op de menu komen. Ten slotte zou men dan ook proberen om gewoon wat meer groenten te eten. Vegetarische vleesvervangers worden veel minder vaak genoemd om allerlei redenen. Ze zijn gewoon minder top-of-mind aanwezig bij de consument, ze worden beschouwd als nepvlees, ze hebben een slechte smaak, ze zijn duur, de vleesvervangers in pure vorm (tofu, tempeh, seitan …) zijn moeilijk klaar te maken en er is maar een beperkt aanbod.

 

“Ik hou ook niet van het gezegde: dat kunnen de vegetariërs onder ons ook eten. Is een insect dan geen levend wezen? Vanuit mijn overtuiging vind ik het belangrijk om respect te hebben voor ieder levend wezen, en ja, voor mij horen insecten daar ook bij.”

 

Conclusie

Momenteel zijn insecten voor de meeste Vlamingen nog een ‘no go’. Ook in andere studies lezen we dat mannen en de jongere generaties wel meer bereid zijn om het eten van insecten te overwegen, maar dat momenteel nog steeds 4 op de 5 personen het idee verwerpt. Benieuwd wat de toekomst gaat brengen!

 


Lees heel de exclusieve enquête in Gondola Magazine #205.
Nog niet geabonneerd? Klik hier!

 

Auteur: 

Joram De Bock