Luc Suykens, P&G

‘Vernieuwing’ wil niet zeggen ‘uitvinding’!

‘Vernieuwing’ is tegenwoordig het toverwoord dat iedereen gebruikt. Een woord ook dat vaak in Gondola terug te vinden is, weze het maar omdat we zonet de Golden Gondola’s hebben uitgereikt. Waar het vernieuwing betreft vinden we Procter & Gamble ook vaak aan de kop van het peloton terug. Een uitstekende gelegenheid meteen om het met Luc Suykens, Director Procter & Gamble Benelux en Harley Procter Marketing Director hierover eens te hebben.

Luc Suykens, hoe gaat een bedrijf als dat van jullie om met ‘vernieuwing’? Eerst en vooral moet je goed beseffen dat ‘vernieuwing’ niet hetzelfde betekent als ‘uitvinding’! Vernieuwing is een dimensie die zeer breed te omschrijven is. Natuurlijk is de technologische rol van onze R&D-afdeling hierin niet te onderschatten, maar vernieuwing gaat breder dan dat, en de ‘Connect & Develop’-strategie van P&G bevordert integendeel de interactie met de buitenwereld. De samenwerkingen met universiteiten, kmo’s, forums en websites, geven ons veel input wat vernieuwing betreft. Ook de manier waarop wij nieuwe markten benaderen is vernieuwend. Neem bijvoorbeeld ‘Head & Shoulders’, het leidende shampoomerk in België. In het begin was dit vooral gericht op mannen met haarproblemen. Daarna werd de doelgroep echter gevoelig verruimd. Vernieuwing is dan ook vaak een kwestie van design, een vernieuwde verpakking enz. Of een nieuwe manier om in de media te komen, een vruchtbare samenwerking met de retail…

Vernieuwing gaat dus gepaard met samenwerking? Zeer zeker, en dat is nu net de bedoeling van ‘Connect & Develop’: samen kunnen we vernieuwende oplossingen brengen, op logistiek gebied bijvoorbeeld. En door ons open te stellen voor de bekommernissen van de maatschappij, zoals het zoeken naar duurzame oplossingen. We hebben ambitieuze doelstellingen: het is de bedoeling dat tegen 2014, 30% van onze goederen per spoor worden vervoerd. Als dat geen vernieuwing is…

En wat is de rol van de consument in dit alles? Daar begint alles, natuurlijk! En wat telt voor hem is niet dat we hem gewoon iets nieuws aanbieden, maar wel iets dat er echt toe doet. En dan hebben we het lang niet altijd over en nieuwe formule. Natuurlijk zijn we altijd op zoek naar betere, krachtiger producten, maar waarom ook niet eens proberen een goedkoper product aan te bieden. Of een nieuw design bijvoorbeeld, of een uitbreiding van het gamma die voor één bepaalde doelgroep is bestemd… Vernieuwing is dus niet het exclusieve terrein van de R&D-afdeling, er wordt multidisciplinair aan gewerkt, met name door marketeers, wetenschappers, designers enz.

Kost innovatie geld? Laat ons daar duidelijk over zijn: als je niet in staat bent om te innoveren op gebied van je value chain, kan het nooit iets worden. Daartegenover staat dat iedere keer dat je erin slaagt je te onderscheiden en de consument wakker te houden, je automatisch zult groeien. Vernieuwing is niet iets dat je kunt plannen, maar wel een langetermijnstrategie. Gillette Fusion is niet zomaar een product, maar een platform van een aantal jaren.

P&G bezit sterke merken, die staan voor veel toegevoegde waarde… Toegevoegde waarde, inderdaad, en die moet aanwezig zijn van bij het begin! Bij P&G hebben we een gouden regel: als je basisproduct niet in orde is, moet je niet verder zoeken. Je hebt dat nodig om je markt verder te gaan ontwikkelen. Horizontaal, met een additioneel aanbod, of vertikaal, met nieuwe prijsniveaus.

Uw bedrijf heeft altijd al een grote rol gespeeld in het reclamemilieu. Zo groot dat het er in slaagde er mee de regels van te bepalen. Hoe wordt er op dit gebied hernieuwd? Er is de laatste jaren heel wat veranderd op gebied van publiciteit en communicatie. Vandaag is het allemaal webreclame wat de klok slaat. En ik ben ervan overtuigd dat we oog moeten hebben voor dat hele onlineverhaal. Maar ik geloof nog veel meer in het belang van POS-communicatie. Je moet vertrekken van in het veld, vanuit de winkel, en van daaruit je verhaal schrijven tot in de media. Tv is en blijft een cruciaal element van een campagne in België. We hebben geluk dat we hier heel goeie tv-stations hebben. Samen met hen gaan we in de toekomst ook vernieuwen.

Auteur: 

Gondola Magazine
Bord-Bia - NL - SIDE