Lokale producenten en retail: Het korte circuit maakt zijn intrede in de distributie

Een tegengewicht tegen de angst die de globalisering ons inboezemt? Een grote behoefte om terug te keren naar onze roots, tot in onze consumptiepatronen toe? Of een nieuwe, ethische en filosofische stroming die steeds meer verbruikers aanspreekt? Wat er ook van zij: heel de Europese retailwereld krijgt te maken met de liefde van zijn klanten voor streekproducten geleverd door kleinschalige, lokale producenten. In dit nummer, waarin duurzaamheid centraal staat, konden we niet anders dan het daarover hebben. Vooral omdat we momenteel twee uitstekende voorbeelden kennen. Al onze retailers zijn op de een of andere manier bezig met het uitbouwen van een assortiment van dergelijke producten, die de verschillende verkooppunten moeten verankeren in hun omgeving. Vooral zelfstandig uitbaters in franchiseformules zijn aanhangers van deze lokale aanpak. Sommige ketens doen grote inspanningen om de streekproducten van hun terroir te valoriseren. Dit gebeurt vooral in Walloniƫ, waar er nog veel ambachtslui te vinden zijn.

Joram De Bock