Leve de bikinilijn

Scheersystemen voor vrouwen in volle ontwikkeling

Scheren is al lang geen mannenzaak meer. Vrouwen beginnen met het ontharen van de benen en oksels rond hun 15 jaar, zo blijkt uit onderzoek. En het scheren is niet langer een zomerse aangelegenheid. Fabrikanten en retailers spelen steeds nadrukkelijker in op deze evolutie.

Wim De Mont
Vrouwen zien er graag mooi uit. En dat mag iets kosten. Ze sparen tijd noch moeite om er goed uit te zien. Een aspect dat de voorbije jaren steeds meer naar voor kwam is het scheren. Een eerste vaststelling daarbij: historisch gezien was de piekperiode voor het scheren door vrouwen de maanden mei en juni, om de benen optimaal glad te krijgen tegen de zomer. Daar kwam een tweede piekperiode bij, de maanden november en december, met de feesten in het vooruitzicht. Nu is duidelijk merkbaar dat vrouwen zich het hele jaar door blijven scheren. Vrouwen scheren de oksels het vaakst: 81 procent van de Belgische vrouwen scheert de armholte meermaals per week. Andere lichaamsdelen die vaak aan bod komen zijn de benen (67 procent) en de schaamstreek (52 procent). Andere plekken, zoals de wenkbrauwen, bovenlip, bovenarm of kin volgen op latere leeftijd. “70 procent van alle vrouwen die hun gezicht epileren, gebruikt een pincet,” citeert Daniel Marin sales director Reckitt Benckiser Belux, uit een onderzoek van GfK Consumer Tracking. “En 65% van die vrouwen doet dat minstens één keer per maand. Ongewenste haartjes uit het aangezicht verwijderen maakt dus integraal deel uit van onze beautyrituelen.”

Markt evolueert goed. De totale scheermarkt evolueert zeer goed en dat geldt evenzeer voor de vrouwenscheermarkt. Er is een groei van 3,2 procent, zo blijkt uit de MAT-cijfers (W4 2010 04). Er is het nat scheren en er is het droog scheren. Waarom doen beide segmenten het goed? Ann Huart, brand PR manager bij Procter & Gamble, dat Gillette en Braun in huis heeft, wijst de groei in eerste instantie toe aan het feit dat scheersystemen tegenwoordig speciaal gemaakt zijn volgens de behoeften van de vrouwen. “Ze hoeven dus niet meer het scheersysteem van hun echtgenoot of vriend te gebruiken om zich te ontharen,” stelt Ann Huart vast. “Bovendien is de technologie doorheen de jaren enorm verbeterd. Hierdoor kopen jonge meisjes van bij de start een scheersysteem dat speciaal voor hen ontwikkeld is. Zeker bij het droog scheren is innovatie heel belangrijk en tegelijk de oorzaak van groei.”
Tendenzen. Er zijn een paar duidelijke tendenzen in de vrouwenscheermarkt en retailers houden daar best rekening mee in hun schap. Er is om te beginnen het gebruik van vrouwelijke scheersystemen in plaats van dat van echtgenoot of vriend, naast een stijgend gebruik van scheergel in plaats van zeep. Ook in de winter worden scheersystemen aangekocht en gebruikt – dus niet enkel wanneer de bikini wordt bovengehaald – én de scheermesjes worden ten slotte ook sneller vervangen. Ann Huart wijst op een bijkomend aspect. “De perceptie en bewustwording van minder gevoel van pijn is heel sterk gegroeid in vergelijking met een aantal jaar geleden,” stelt ze vast. “Door de steeds evoluerende technologie zorgen de scheersystemen ervoor dat het gevoel van pijn veel minder wordt en dat het epileren minder tijd in beslag neemt.” InSites Consulting voerde in opdracht van Wilkinson Sword een onderzoek uit waaruit we hierboven al enkele cijfers haalden. Meer leest u in het kaderstuk hiernaast. We vermelden hier alvast een opvallend verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. Daar waar Vlaamse vrouwen vaker kiezen voor een scheermesje (Vlaanderen 72 procent tegen Wallonië 61 procent), opteren Waalse dames makkelijker voor elektrische apparaten (Vlaanderen 20 procent tegen Wallonië 26 procent). Om rekening mee te houden in het bepalen van het assortiment in de winkel?

Het spel en de knikkers. Wie zijn de spelers op de markt? We liepen langs bij Gillette, Braun, Wilkinson en Veet. Bij Wilksinson toont Tiffany Vanlerberghe, trade marketing manager Belux, zich erg tevreden over de evolutie van de markt. “De totale scheermarkt doet het goed,” zegt Tiffany Vanlerberghe, “en dat geldt zeker voor de vrouwenscheermarkt.” Wilkinson Sword profiteerde vooral van de opmars van Quattro for Women Bikini en Quattro for Women Cosmetic. Intuiton en het bescheiden Lady Protector maken het gamma volledig. Voor snelle zomerse scheerbeurten lanceert Wilkinson Sword een nieuwe variant binnen het Intuition-gamma: de Wilkinson Sword Pomgranate.

Braun innoveert voortdurend. In 2008 was er de de nieuwe massagekop van de Braun Silk-Epil Xpressive, in 2009 de Braun Silk-Epil Xpressive Wet & Dry, de eerste epilator die ook in water functioneert. Dit jaar is er de gloednieuwe Braun Silk-Epil 7 met ‘closegrip’-technologie”, de eerste epilator die haartjes kan verwijderen die niet groter zijn dan een zandkorreltje. Gillette Venus is de absolute marktleider. De nieuwe ster binnen het aanbod is de Venus Embrace, een hoogtechnologisch scheersysteem met vijf flexiblele scheermesjes en een comfortstrip. Daar komt nu een trendy paarse variant bij. En onder het motto ‘Venus verwelkomt de wegwerpscheermesjes van Gillette’ zijn er nu meerdere varianten beschikbaar: de Gillette Venus Oceana, de Gillette Venus 2, Gillette Venus 3 en Gillette Venus 3 plus. Ontharen kan ook met was. Een belangrijke speler op deze markt is Veet, met klassieke ontharingscrèmes, in-shower ontharingscrèmes en ontharingssprays. Veet wil nog meer (jonge) vrouwen voor zich winnen, met de wasstrips ‘Mijn eerste keer’. “Deze wasstrips zijn eenvoudig te gebruiken,” zegt Daniel Marin, sales director Reckitt Benckiser Belux. “Ze zijn gebruiksklaar en moeten dus niet worden verwarmd.” Veet zet ook de aanval in op de fijnste gezichtssbeharing. De Gezichtswax Heel Precies is geschikt voor kleine plekjes van het gelaat die uiterste nauwkeurigheid vergen.

Auteur: 

Gondola Magazine