Less is more

Het minimalisme is vandaag een van de belangrijkste consumertrends. Kijk maar naar Apple. De grootste naam uit de informatica biedt niet alleen innovatieve producten, ze zijn ook nog eens buitengewoon strak ontworpen en de interface blinkt uit door zijn eenvoud. Die gedachte van kwaliteit in eenvoud, zonder toeters en bellen, heeft ook haar weg gevonden naar andere producten. Neem nu Unilever bijvoorbeeld. Vijftien jaar geleden lanceerde de gigant het verrassende merk Neutral. Het gamma bevat niet alleen onderhoudsproducten (voor de was bijvoorbeeld), maar ook nog eens artikelen voor de persoonlijke hygiëne (shampoo, douchegel, deodorant, bodymilk) die een radicale belofte doen aan de klant: er komt absoluut geen parfum aan te pas en nog minder kleurstoffen. De verpakkingen zijn buitengewoon strak met een elegante typologie op een sneeuwwitte achtergrond. De stijloefening is geslaagd maar ook gedurfd. We zijn hier heel ver van de agressieve reclameslogans en superlatieven die de dienst uitmaken in de rekken. Zo’n transversaal merk dat zich zowel in producten voor de was als voor de persoonlijke hygiëne vertaalt, is bovendien nooit gezien. Een utopie? Daar zijn we nog niet zo zeker van. In Denemarken was Neutral alvast een gigantisch succes en heeft het tegenwoordig zelfs een marktaandeel van 22% in de categorie wasmiddelen. Het merk heeft ondertussen ook de Nederlandse markt veroverd.

Neutral is voortaan ook te vinden in de Belgische winkelrekken, waar we het met veel interesse zullen volgen. Gondola is bijzonder geboeid door de originaliteit van de positionering en de elegantie van de uitvoering van een product waarvan we zeker zijn dat het een brede doelgroep heeft aan consumenten die open staan voor ethische waarden, gevoel voor esthetiek hebben en bezorgd zijn voor hun huid.

Tag: 

Recente productlanceringen

  • Food
  • Food
  • Food
Bord-Bia - NL - SIDE