Leclerc lanceert “verantwoord consumeren”

Michel-Edouard Leclerc, de mediagenieke baas van de gelijknamige groep, heeft van de verdediging van de koopkracht van de consument al langer zijn credo gemaakt. De Franse retailler lanceert in oktober een grootschalig ethisch offensief, een positieve trend die we overal en steeds sneller zien opduiken. Waar Tesco en Casino al langer proberen om hun ecologische voetafdruk onder controle te houden, is het initiatief van Leclerc grootser en ambitieuzer. Wat houdt het in? Leclerc gaat bepaalde producten in hun assortiment die beantwoorden aan minstens twee van vijf criteria van “verantwoord consumeren” promoveren en voorzien van een speciaal label. Wat zijn de vijf criteria? Samenstelling (kwaliteit van de ingrediënten en voedingswaarde), productie, verpakking, gebruik (en de impact ervan op het milieu) en informatie. En het is een groot initiatief: 700 referenties zullen begin 2012 van het label voorzien worden, en het doel is om op termijn 3000 artikelen te kunnen onderscheiden. De aanpak bestaat erin dat zowel A-merken als huismerken van Leclerc een label kunnen krijgen. Dat zorgt ervoor dat de kwaliteitsingenieurs en aankopers van Leclerc even streng moeten zijn voor hun eigen producten… Dat roept bij enkele mensen vanzelfsprekend twijfels op want Leclerc kan toch niet tegelijkertijd jury en deelnemer zijn van hetzelfde initiatief.

Hoe dan ook lanceert Leclerc met dit initiatief een zeer efficiente communicatiecampagne, en worden ze een voortrekker in een Franse markt waar bio- en duurzame producten het zeer goed doen. “Dit label moet volledig deel gaan uitmaken van het merk Leclerc. Het moet het discours van onze keten dat tot nu toe gericht was op bepaalde producten aan een toegankelijk prijs, vernieuwen”, verklaart Michel-Edouard Leclerc. Te ontdekken op www.conso-responsable.fr

Auteur: 

Gondola Magazine