Lambrechts over de mijlpalen van 2014

Lambrechts

2014 was een sleuteljaar voor Lambrechts. De retailgroep uit Tongeren nam natuurlijk Prima over, maar bereikte ook enkele andere mijlpalen die nog niet aan bod zijn gekomen in de media. Raf Lambrechts (Gedelegeerd Bestuurder, RL) en Manu Suffeleers (Commercieel Directeur, MS) vertellen ons meer over de evolutie van Lambrechts, en de positie van het bedrijf op de Belgische retailmarkt.

Eind oktober vorig jaar legde Huyghebaert, de groep achter Prima en Uw Buurtwinkel, de boeken neer. Meteen was er vanuit alle hoeken interesse om het netwerk van 120 winkels over te nemen. Grote spelers zoals Retail Partners Colruyt Group en louis delhaize toonden interesse maar het was Lambrechts dat de biedstrijd begin november won.

Hadden jullie verwacht dat jullie het zouden halen?

RL: We zijn uiteraard erg tevreden dat we de goodwill hebben kunnen binnenhalen bij de curator, maar we zijn vooral tevreden over de flexibiliteit die ons bedrijf voor de dag heeft gelegd. Donderdagavond wordt Huyghebaert failliet verklaard en zaterdag waren we al zeven winkels aan het beleveren. Binnen de week waren dat er al een 40-tal.

Waarom denken jullie dat de curator voor Lambrechts koos?

MS: Ik heb veel Prima’s bezocht de laatste maanden, om kennis te maken met de winkeliers. Ik heb daarbij gemerkt dat de verknochtheid met de Huyghebaert-centrale enorm groot was. Als bedrijfscultuur denk ik dat we daar dicht bij aansluiten, maar dan met meer structuur, betere prijzen en een duidelijk ontwikkelde visie.

RL: De Prima-winkels waren ook volledig complementair qua regio. Het gebied waar Huyghebaert zijn grootste densiteit had (vooral Vlaams-Brabant, Antwerpen en Oost-Vlaanderen, nrvd) vult ons netwerk (vooral Limburg en de Kempen, nvrd) mooi aan. We hebben ons met overname in Midden-België serieus versterkt.

Wat nu met Prima’s? Worden zij allemaal omgebouwd tot Spar-winkels?

MS: De Prima’s zijn nu klant bij Lambrechts en moeten ons eerst en vooral leren kennen. Winkeliers die dat willen, kunnen veranderen van formule maar wij gaan dat zeker niet opdringen. Er is ook geen haast bij. Het belangrijkste is om eerst correct te leveren en continuïteit voor de detaillist te verzekeren.

RL: De overname van Prima was voor ons een logische stap die in het verlengde ligt van wat we al langer doen.  Wij hebben als bedrijf een duidelijke missie: Lambrechts is een zelfstandige distributiecentrale die de beste partner wil zijn voor de professionele uitbaters van buurtsupermarkten en superetten in België. Onze missie is gebouwd op drie pijlers: een optimale logistiek, de formulewerking en het prijsbeleid. En daarin hebben we de afgelopen jaren enkele belangrijke stappen gezet. Dat is begonnen in 2012 met de inhuldiging van onze uitgebreide bedrijfssite in Tongeren. We hebben alle logistieke activiteiten hier geïntegreerd op één site en ook in 2014 hebben we enkele belangrijke stappen gezet. Het afgelopen jaar hebben we drie mijlpalen bereikt: de overname van de goodwill van Huyghebaert, ons eerste formulecongres en de lancering van ons versplatform.

Logistiek op maat

Wat is dat versplatform?

RL: Het versplatform zorgt er eigenlijk voor dat leveranciers in plaats van direct bij het winkelpunt te leveren, op het versplatform gaan leveren, van waaruit de producten gecombineerd naar de winkel gaan. Hierdoor kunnen verschillende drops samengevoegd worden wat een aanzienlijke besparing van de logistieke kosten betekent, en de mogelijkheid aan de winkelier biedt om versassortimenten te voeren die niet zouden haalbaar zijn met een rechtstreekse levering.

Hoe gaat dat in zijn werk?

RL: Er zijn een aantal leveranciers die rechtstreeks op het winkelpunt gaan leveren: dat is dan bijvoorbeeld één leverancier voor kippenvlees, één voor vis, enzovoort. Doordat zij op het versplatform leveren kunnen deze leveringen gecombineerd worden, omdat de bestellingen van verschillende leveranciers samengevoegd kunnen worden. Als je 100 winkels hebt, en je hebt 10 partijen die drie keer per week zouden gaan leveren, dan krijg je 3.000 drops in totaal. Werk je met een versplatform daartussen, dan gaan de leveranciers elke dag leveren op het platform: in plaats van 300 leveringen per partner hebben ze er dan nog maar 5 te doen.  Vanuit het platform zijn het dan 300 leveringen.

MS: De winkelier krijgt zo ook alles van voorverpakte vis tot voorgesneden groenten en charcuterie in freshpack,  allemaal in één drop. Dankzij die combinatie kan hij bestellen in functie van zijn behoefte, wat kenmerkend is voor ons cliënteel. De klant moet niet per se grote hoeveelheden bestellen, maar vraagt enkel wat hij nodig heeft. De combinatie maakt dat de drop interessant is, en hij bestelt exact wat hij nodig heeft. Het versplatform zorgt eigenlijk voor logistiek op maat, wat een enorme evolutie in vers is voor ons.

RL: Dankzij het versplatform kunnen we breder gaan in het assortiment, en zorgen we voor een meer gespecialiseerd aanbod in de  winkelrekken, een goede houdbaarheidsdatum en dat alles samen leidt natuurlijk tot meer marge voor de winkelier. Het is niet omdat je niet de grootste bent en je volumes kleiner zijn dat je niet efficiënt kan zijn. Wij werken constant aan een optimale logistiek. Ook door bijvoorbeeld een Foodcenter te openen in Gent die ook als hub dient voor de aanlevering van onze winkels in Oost- en West-Vlaanderen. Grote volumes worden  rechtstreeks door de leveranciers aangeleverd in Gent, lokaal doen we orderpicking van de artikels beschikbaar voor de Foodcenter-klanten en de overige artikels leveren we aan de hub via een nachttransport uit Tongeren.
 

Formules

Jullie noemen jullie formulecongres ook een mijlpaal. Waarom? En wat hield dat congres juist in?

MS: We voelden de noodzaak om onze formules homogener te gaan samenstellen. Daarom hebben we voor de eerste keer een congres georganiseerd met als thema ‘homogene formuleconcepten’. Het is de eerste keer dat we alle formuleklanten van Spar, Spar Express en Supra hebben samengeroepen om ons verhaal totaal te brengen naar iedereen. Voorheen werd elke formule op zich aangestuurd. Nu hebben we een visie ontwikkeld naar de markt waarin we die formules voor een stuk gaan herdefiniëren. Met Spar gaan we resoluut voor het supermarktprofiel. Spar Express is er voor alles wat onmiddellijk (convenience-)boodschappen zijn: dat kan een city center store zijn, of wat wij noemen een “neighbourhood store”. Dat is eigenlijk een uitgebouwde superette die geen supermarktprofiel heeft maar wel een full-aanbod heeft en ook tegen de grote jongens moet gaan concurreren. Daar hebben we Spar Express als formule nu voor opengesteld. Dan is er nog het on-the-go-verhaal voor bijvoorbeeld benzinestations. Daar hebben we vandaag een nieuw concept voor ontwikkeld waarrond we in 2015 nog een pilootproject plannen.  Supra blijft de lokale voedingswinkel, de enige voedingswinkel van het dorp, zeg maar. De zelfstandige staat daar nog meer dan in de andere formules centraal. Supra is dan ook een concept dat veel minder aansturing nodig heeft inzake marketing en dergelijke.

Veranderen er dan winkels van formule?

MS: Er was een stuk overlapping. Waar we vroeger 60 Spar-winkels, 10 Spar Express-winkels en 60 Supra’s hadden, gaan we nu naar een 50-tal Spar supermarkten en een 50-tal Spar Express-winkels. 10 daarvan waren Spar’s en een 30-tal winkels komt over van Supra en vrije klanten.

RL: Op ons congres hebben we de winkeliers overtuigd dat wanneer de winkels homogener zijn, we de communicatie en marketing ook beter kunnen afstemmen op het winkelpunt en de functie ervan in de markt.

De andere Spar-licentiehouder in België, Colruyt Group, stelde onlangs ook zijn merkstrategie bij. Onder andere om duidelijker het onderscheid maken met Lambrechts. Een goede zaak?

RL: Die problematiek bestaat al meer dan twintig jaar. Al denk ik dat er enkel verwarring kan bestaan bij nationale communicatie. De consument spreekt uiteindelijk alleen over “mijne Spar”, of die nu aangesloten is bij Lambrechts of Retail Partners maakt hen daarbij niet veel uit.

MS: Maar we hebben er geen probleem mee dat het onderscheid gemaakt wordt, maar dan moet het onderscheid wel volledig zijn: bij alle winkels die bij hen onder Spar aangesloten zijn, hun aangepaste logo dus en vermelding van Colruyt groep op de pui. Hoe dan ook volgt Lambrechts zijn eigen commerciële formulepolitiek. Wij hebben een sterk verhaal en kennen als geen ander de business van de zelfstandige voedingswinkelier: we zijn upstream gegroeid vanuit de zelfstandige winkels van 50m2  naar winkels van 1000m2 en niet omgekeerd. Ook overlegorganen met de zelfstandigen hebben wij al sinds de jaren ’80.

Trotse challenger

Jullie zijn een challenger op een markt die het moeilijk heeft. Hoe gaat het met Lambrechts in termen van cijfers?

RL: Ik denk dat we behoorlijk trots mogen zijn op de resultaten van de Spar-formule in het afgelopen jaar. Wij zijn op vergelijkbare basis met bijna 3% gegroeid, en op niet-vergelijkbare basis zelfs met 9,5%.

Wat is jullie prijspositionering?

MS: Wij willen de correcte prijs voor een kwalitatieve buurtsupermarkt, met een goede marge voor de winkelier. Wij zijn zeer correct gepositioneerd in de markt, ook in onze prijsstelling aan winkelier; veel beter dan bepaalde van onze collega's durven te beweren. Daarnaast doen wij ook mee met zware promoties, omdat onze consumenten ook “voordeel” moeten vinden bij Spar. Maar wij bieden dan wel enkel aanbiedingen op maat van onze klant. Geen grote volumekortingen dus, maar waardepromoties.

 

Auteur: 

Joram De Bock
Bord-Bia - NL - SIDE