CEO Glacio IJsboerke

Peter Janssen

woensdag, 10 januari, 2018 - 10:27

Laat 2018 een cool jaar worden

Eind vorig jaar kroonde Peter Janssen, ceo van Glacio/IJsboerke, zich tot Personality of the Year. Vandaag kijkt hij naar het jaar dat voor ons ligt.

 

“Het was een verrassing. Ik, personality of the year. Er flitste van alles door me heen. Waarom? Wat heb ik gedaan? Waarom ik? Mijn conclusie is duidelijk: dit is geen verhaal van mij alleen. Het is een erkenning voor ons bedrijf, voor onze medewerkers, voor iedereen die bij het bedrijf betrokken is en ja, ook voor mezelf. Een bekroning voor onze volharding. Want eenvoudig is het niet geweest, dat kan ik u wel zeggen. Ondernemen is in dit land, hoe fantastisch het op veel vlakken ook is, niet makkelijk. Het vraagt volharding en intelligentie.

 

Vijf jaar geleden reikten we het noodlijdende IJsboerke de hand. We wisten dat het geen walk in the park zou worden. Meer zelfs, het zou een hele uitdaging worden. Maar zoals iemand ooit zei: het leven is geen ponykamp. Sowieso wilden we het iconische merk terug joie de vivre geven, met onze beperkte middelen. We kwamen met mooie assortimentsuitbreidingen, zinvolle innovaties en sterke co-brandings en aparte marketingacties. En dat alles op ons sympathieke, beetje Kempense manier in de markt gezet.

 

We zijn er trots op dat we bij Glacio-IJsboerke effectief iets maken. Een waaier aan superlekkere ijsjes meer bepaald, gecreëerd en gemaakt in België. 30% van onze productie is, onder het merk IJsboerke, voor België, 70% gaat naar bijna 40 andere landen onder het merk Glacio of private label. We zijn dus een zeer fier onderdeel van de Belgische maakindustrie. Een tak in het Belgisch economische weefsel dat door sommigen soms al als afgeschreven wordt. Toegegeven, de cijfers zijn hard: in de jaren ‘50 werkten er 1,3 miljoen mensen in de industrie en 250.000 voor de overheid, vandaag nog 0.5 milj in de industrie en 850.000 in de overheid. Houston we have a problem!

 

Op de jaarvergadering van Fevia bleek dat onze voedingsindustrie opnieuw met 3% gestegen is, tot 50 miljard € omzet. Het is de grootste sector in België. Goed nieuws, maar er was ook minder goed nieuws: de verkoop van Belgische producten is met 1,7% achteruitgegaan. Dat is toe te schrijven aan grensaankopen, die op hun beurt deels te maken hebben met hoge accijnzen. We moeten er allen alles aan trachten te doen om de cirkel toch rond te houden: zoveel mogelijk producten maken in België, de lat zeer hoog leggen op vlak van kwaliteit, voor een eerlijke prijs, zoveel mogelijk afzet vinden in ons eigen landje, maar ook volop inzetten op export.

 

Niet zo eenvoudig in een land met de hoogste loonkost, in een erg volatiele grondstofmarkt waar boter en room zomaar maal drie kunnen gaan in minder dan 6 maanden tijd, en waarin de vanille het zelfs nog straffer deed. Daar moeten we ons als KMO op een creatieve manier en met volharding doorheen slaan. Ook voor de retail is het belangrijk om een local hero als IJsboerke te koesteren: we moeten er vandaag de dag over waken dat straks niet enkel de 100 multinationals à la Google, Amazon en Alibaba de wereld regeren.

 

In onze maakindustrie zie je een heel mooie reflectie van de piramide van de maatschappij waarin alle sociale klassen zijn vertegenwoordigd. Laaggeschoolde mensen worden hier tewerkgesteld en kunnen in eigen land besteden, wat zorgt voor een grotere welvaart. Voor ons was het eind vorig jaar duidelijk dat we de krachten moeten bundelen om een volgende stap te zetten, om bijkomende investeringen te doen. We hebben dat gedaan door met een sterke industriële partij in zee te gaan. Ook aan de retailers zou ik willen vragen om er samen voor te zorgen om de cirkel rond te houden. We geven aan meer dan 500 werknemers werk en zorgen er dus ook voor dat die lokaal kunnen consumeren. Bedankt aan Gondola. En laat 2018 een cool jaar worden.”

 

 

Side banner - Ingenico ePayments