Klaar om mee te nemen

De grens tussen echte en virtuele winkels is aan het vervagen. Onze retailers leverden al langer aan huis, vandaag wordt er steeds meer ingezet op afhaling van goederen die de klanten besteld hebben via de webshop. Deze trend is ontstaan doordat het leven steeds jachtiger wordt en wordt in de hand gewerkt door de smartphones. In het buitenland drijven sommige distributeurs deze logica zeer ver door. Onze lezers herinneren zich waarschijnlijk nog de reportage over de Chronodrive van Halluin, die we in november 2010 brachten. De formule die Auchan hier brengt is zo efficiënt dat je kan spreken van een echte drive-in. De goederen woren rechtstreeks door het personeel in de koffer van de auto geladen. Ironisch genoeg leggen de Belgische drankencentrales dan weer een parcours af dat hier lijnrecht tegenover staat. Ze worden steeds minder drive-in en transformeren tot echte winkels die de klant een shopping experience garanderen. Het hoofddossier van dit nummer levert het bewijs dat er niet alleen opgeschoven wordt van reëel naar virtueel. En besteedt ook aandacht aan een andere trend die in de lift zit: die van de voorlopige verkooppunten. Of alles ingewikkelder wordt? Nee, eerder vollediger.

Online-shoppen
Ophalen en wegwezen

De grote retailers in ons land hebben elke hun online-shopping-systeem. Het concept is gelijklopend: op afstand bestellen en dan de boodschappen ophalen. Komen die klanten nog in de winkel?

Zit je op Skynet dan is de kans groot dat je een banner voorgeschoteld krijgt van Carrefour Online. Rij je langs een grote Delhaize dan zie je borden met Delhaize Direct. En wie bij Colruyt klant is, kan gebruik maken van Collect & Go. De drie grote retailers in ons land hebben ieder hun eigen service voor klanten om online hun boodschappen te doen. De aanpak is voor de drie vrij gelijklopend: de klant geeft zijn bestelling in op de computer en de volgende dag staan zijn aankopen netjes klaar op het afhaalpunt bij de winkel. Koffer open, inladen, betalen (inclusief een extra vast bedrag voor de service) en weer op pad.

Het idee is niet nieuw. Sterker Colruyt is al sinds de eeuwwisseling actief met Collect & Go. Net in een periode dat Carrefour (toen nog onder de vlag van GB) Ready.be had opgezet. Ready.be was vooruitstrevend en veel te vroeg. Het idee was dat de klant zijn boodschappen bestelde en de dag erop op parkeerplaatsen in de buurt van snelwegen zijn bestelling kon oppikken. Het aantal klanten dat er gebruik van maakte, was gering en de GB-mensen op de parkings brachten hun tijd al nietsdoend door. Carrefour organiseerde die dienst vanuit de oude Renault-fabrieken in VIlvoorde. David Kesterman bevestigde eind vorig jaar in het direct marketingblad In-Direct dat men inderdaad te vroeg was met dat concept: “In die periode had maar 25 tot 30% van de huishoudens een pc thuis. Bovendien was de snelheid van de pc’s en het internet lang niet zo hoog als nu en duurde bestellen lang.” Het idee was innovatief, maar financieel niet haalbaar.

Christophe De Handschutter was in die periode verantwoordelijk voor een online-project bij Colruyt. Men behoorde tot de weinige klanten van Ready.be. “We zagen direct dat Carrefour zou moeten schakelen om een groot aantal klanten te krijgen,” stelt hij.

De Halse retailer pakte het heel anders aan, veel voorzichtiger en met veel minder tam-tam dan Carrefour. “In eerste instantie hebben we proef gedraaid met eigen personeel en goede klanten hier uit de streek,” zegt hij. “In die tijd was het niet zo simpel om een site te maken. Een statische site was wel bekend, maar een site om e-commerce mee te doen was toen niet zo evident. Iedereen zei toen ‘internet, dat wordt hét!’. Dat was nog voor de internetbubble barstte. Carrefour was met Ready.be gestart, pakte het groot aan, maar is vrij snel moeten stoppen. We hebben gekozen voor een systeem dat traag zou kunnen groeien en waarmee we niet te veel overhead zouden hebben. We beseften dat internet groot zou worden, maar dat dat nog even zou duren. We hebben Collect & Go geïntegreerd in het bestaande logistieke systeem. De boodschappen werden gedaan door onze personeelsleden die de bestellingen in de winkel klaarzetten. Waren er geen bestelling; dan deden ze iets anders in de winkel. Carrefour zat direct met een warehouse, met bestelvrachtwagens, afhaalpunten die bemand moesten worden... Wij hadden met ons systeem die overheadkosten niet. Dat was het grote verschil en dat heeft ons toegelaten te overleven.”

(...)

Lees het volledige dossier in het Gondola Magazine van september!

Auteur: 

Gondola Magazine