Kimberly-Clark plooit terug op producten met een groot potentieel…

… en trekt zijn merk Huggies terug uit de categorie luiers
De recente beslissing van Kimberly-Clark om te stoppen met de verkoop van de Huggies-luiers in Europa (met uitzondering van Italië) doet uiteraard heel wat stof opwaaien in de categorie Child Care. De firma windt er geen doekjes om en geeft toe dat ze er in Europa niet in geslaagd is om de marktpositie te verwerven die ze zich als doel gesteld had. Ze voegt er bij monde van Pierre Pignolet, Country Manager Belgium van Kimberly-Clark, wel aan toe dat deze strategische beslissing ook positieve gevolgen heeft.

“Het belangrijkste is dat deze beslissing ons zal toelaten om onze strategie en onze investeringen te concentreren op drie segmenten waar we onze positie willen versterken: de Drynites, de Pull-Ups en de LittleSwimmer. De verkoop in volume ligt hier inderdaad lager maar de toegevoegde waarde is groot en het potentieel interessant. We zijn zeer vruchtbare partnerships aangegaan met specialisten. Voor Drynites werken we met dokters die gespecialiseerd zijn in nachtelijke enuresis, wat we in mensentaal bedplassen noemen.”

Door afscheid te nemen van zijn ‘standaard’-assortiment maakt Kimberly-Clark een duidelijke keuze. Het bedrijft concentreert zijn inspanningen immers op de ontwikkeling van segmenten waar zijn merken sterk staan en er nog veel groeipotentieel is. Kleenex, de absolute marktleider in zakdoeken, goed voor een marktaandeel van 39% in de open market, heeft die positie onder andere veroverd door voortdurend aan productontwikkeling te doen. Dit zal ongetwijfeld ook in de toekomst bepalend zijn. Een ander voorbeeld is de fabrikant van toiletpapier Scottex, die het segment ‘vochtige doekjes’ wil aanpakken. De penetratiegraad in België (16%) van dit product ligt immers merkelijk lager dan die in andere Europese landen. In Zwitserland bereikt deze zelfs 40%. Kimberly-Clark heeft dus blijkbaar besloten deze voorbeelden te volgen en zijn pijlen te richten op producten die het grootste groeipotentieel kennen en daar de investeringen op te concentreren.

“Het is uiteraard nooit aangenaam voor een bedrijf zoals het onze om zich terug te trekken uit een categorie”, erkent Pierre Pignolet. “Maar je moet ook een diagnose weten te stellen zodat je kan handelen waar dat het nuttigste blijkt. Voor Kimberly-Clark België heeft deze beslissing een relatief beperkte invloed. Bij ons lag het accent al veel meer op de broekjes dan op de luiers, hoewel sommige retailers (Carrefour, Cora en Delhaize nvdr) ze verkochten. Het spreekt vanzelf dat we onze partners niet gaan laten vallen door de leveringen plotseling te stoppen. We gaan de overgang goed begeleiden en bewijzen dat de markt gelegenheden te over biedt om zeer beloftevolle segmenten te ontwikkelen in de categorie child care.”

Auteur: 

Gondola Magazine