JUST, een nieuw convenience fruitmerk

JUST is een nieuw merk in vers gesneden fruit. Het moet niet alleen Chiquita, maar ook chocoladerepen, doen vergeten.

 

Hessing (het Nederlandse bedrijf achter het Belgische JUST) kocht de licentie voor de naam Chiquita voor gesneden fruitproducten. Die zou echter aflopen, en in plaats van de naam zo lang mogelijk te gebruiken, koos het bedrijf ervoor een nieuw merk op te richten. Zonder Chiquita blijft er immers geen A-merk meer over in de categorie, die door private label gedomineerd wordt. Iets waar JUST verandering in wil brengen.

 

“Er zit niet genoeg power in de categorie. Wij willen de hele fruitcategorie aantrekkelijker maken en mensen terug meer fruit laten eten”, zegt mede-bezieler Daan Vetters (Business Developer). Hij richt zijn pijlen daarvoor op candybars en chocoladerepen. “Onze concurrenten zijn niet de andere fruitbedrijven, maar de ongezonde snacks”, zegt hij. “Wij willen de consument overtuigen om voor fruit te kiezen, maar daarvoor moeten wij dezelfde waarde bieden.” Om de drempel te verlagen mag pakweg een ananasstick ook niet meer kosten dan een candybar.

 

Waarde haalt JUST verder uit zijn verhaal van 100% natuurlijke voeding en duurzaamheid. De verpakking wordt gemaakt van gerecycleerde PET, en het fruitafval worden omgezet in biogas. De productie is zoveel mogelijk lokaal. “Wij kopen zoveel mogelijk Belgisch en Europees in”, zegt Vetters. Al zal bijvoorbeeld een ananas altijd van Costa Rica of Chana komen.

 

De retailers wil JUST overtuigen met een totaalaanbod van private label-producten én JUST. 

Recente productlanceringen

Bord-Bia - NL - SIDE