juni-juli 2014

Gondola

Developed Records: 

Malaise bij Delhaize

Het begon allemaal met een geweldige schok. We wisten uiteraard al enkele weken dat Delhaize onpopulaire maatregelen ging treffen, sinds Frans Muller tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zei dat lage prijzen en hoge kosten op lange termijn onleefbaar waren. De geruchten dat er dus weleens winkels zouden kunnen sluiten werden elke dag hardnekkiger. Niemand had echter verwacht dat het zo erg zou worden op die fameuze elfde juni, toen werd aangekondigd dat maar liefst veertien winkels zullen worden gesloten en 2500 banen op de tocht staan. Dit was nieuws dat niet alleen de sector op zijn grondvesten deed daveren, maar meteen ook een schokgolf door het hele land joeg. 


Achter de coulissen van een Carrefour Hypermarkt

In de retail begint men te werken bij het krieken van de dag. Het is dan ook nog maar halfzeven in de ochtend wanneer we de parking van de Carrefour van Oudergem oprijden. Arnaud de Lauzieres wacht ons op om ons te tonen hoe het er achter de schermen van een hypermarkt aan toegaat. Lang voor de winkel zijn deuren opent is er al heel wat activiteit waar te nemen. Activiteit die tot doel heeft om koning klant op zijn wenken te bedienen. We nemen meteen de gelegenheid te baat om de directeur exploitatie van de Belgische Carrefour-hypermarkten aan de tand te voelen over de grondige transformatie van de format waar hij verantwoordelijk voor is. Een transformatie die naast een commercieel project ook en vooral een menselijk avontuur is.


Retailmarkt België en Nederland: vergelijkbaar of verschillend?

Spreken Nederlanders wel dezelfde taal als Belgen? Hebben ze dezelfde gewoonten? Winkelen ze op dezelfde wijze? Soms lijken België en Nederland verdacht veel op elkaar. Zeker voor een buitenstaander. Maar wij als Belgen en Nederlanders schatten het toch ook regelmatig verkeerd in. We begrijpen niet waarom wat zo succesvol is in het ene land niet werkt in het andere land. Je markt vergroten door de grens over te steken lijkt zo simpel. Maar dat blijken de verschillen groot. Ook op retailgebied.


Magazine Summary

Actoren:
  • Malaise bij Delhaize
  • Achter de coulissen van een Carrefour Hypermarkt
  • Wijnactoren
De Feiten:
  • Actua
De Markt:
  • Dossier Kalkoen
  • Dossier Charcuterie
  • Dossier Zoute Snacks
  • Dossier Deo
  • Dit is nieuw!
  • Brands
  • Wijnrubriek
  • Gin tasting
Vakmanschap:
  • Consumetrics
  • Info-Vers
  • Geo-Data
  • Op de winkelvloer
  • De Luxemburg pagina
Vrijuit:
  • Afspraken
  • In beeld
Bord-Bia - NL - SIDE