John Morent, CEO van Pop Solutions

Het partnerschap klant-leverancier zal 2013 tot een succes maken!

Wij hebben in het kader van onze serie eindejaarsinterviews een ontmoeting gehad met John Morent, CEO van Pop Solutions. Dit bureau, dat is gespecialiseerd in de communicatie op het verkooppunt, stond dit jaar opnieuw in het centrum van de sector en de heer Morent is dus de aangewezen persoon om ons te vertellen wat de belangrijkste gebeurtenissen van 2012 waren en welke lessen we hieruit kunnen trekken voor 2013.

Wat is u bijgebleven van het afgelopen jaar?Wat zijn de drie meest gedenkwaardige gebeurtenissen van het jaar 2012, zowel voor uw bedrijf als voor de sector in het algemeen?

Ik ben getroffen door de toegenomen interactiviteit in de verkooppunten.We hadden nog nooit zo’n doorbraak gekend in het gebruik van de verschillende devices, en wel in de DIY, FMCG en elektronica.

De ontwikkeling van de webhandel en meer in het bijzonder in de farmaciesector is de trend en heeft, volgens mij, nog een mooie tijd vóór zich.Op een ander terrein is Zalando een geslaagd voorbeeld, zowel in zijn positionering als in zijn communicatie.Het zou mijn droom zijn voor een dergelijk merk te werken.

Dit jaar heeft onze klant Febiac mij ter gelegenheid van de Salon de l’Auto ook kennis laten maken met de mogelijkheden van Getyou, een enorme vooruitgang in het verzamelen van gegevens en het gemak om deze te delen.

Pop Solutions heeft een keerpunt beleefd door zijn karton- en metaalactiviteiten samen te brengen in een nieuwe fabriek van 8000m2 in Nijvel.Een echte troef, gezien onze vooruitgang in de laatste vier jaar.Wij zijn van 4,1 mio euro naar 9,9 mio euro gegaan. Supply chain management is een must en in die richting moeten worden geïnvesteerd.

Het bureau ontwikkelt buiten de media een omzet van 6 mio euro en zal de sociale media en het internet meer in zijn strategische plannen opnemen.

Anderzijds hebben we in 2012 een nieuwe serie activiteiten geïntegreerd onder de interne noemer Pop Merchandising. Deze divisie verenigt de activiteiten sampling, primes, promotieartikelen en eindejaarscadeaus.Daarnaast hebben wij in de fabriek de bouw, de plaatsing van acties in de verkooppunten en een gemakkelijk toegankelijke reporting voor onze klanten ontwikkeld en geïntegreerd.Zij ontvangen in real time de foto’s van deze installaties en de commentaren van de retailer.

Jammer genoeg moesten wij dit jaar voor het eerst het ontslag betreuren van 5 personen, ofwel 10% van onze werknemers. Dit was nodig om te voldoen aan de grondvoorwaarden die door de banken worden opgelegd en vanwege de budgettaire beperkingen van onze klanten.Desondanks beëindigen wij het jaar met een omzetstijging van 4%.

Er is vaak gezegd dat 2013 zich liet aanzien als een moeilijk jaar voor de hele sector…Welke initiatieven en/of innovaties gaat u lanceren om deze voorspellingen tegen te gaan?

Annus horribilis, naar mijn mening… Het merendeel van mijn klanten heeft bezuinigingen aangekondigd.Als de patiënt (lees de adverteerder) sterk is vermagerd, heeft hij minder behoeften.Zijn reactie op de bezuinigingen is niet meer dan normaal, zij leidt tot ontslagen en een daling van de consumptie.

Volgens mij zal het in 2013 slechter gaan met tal van ondernemingen waarvan de fundamentele voorwaarden – positionering, naamsbekendheid, aanvaardbare kwaliteit en prijs – niet in orde zijn.

Wat ons betreft, nu we erin geslaagd zijn onze bezigheden onder één dak te brengen en de meeste intermediairs te verwijderen die geen toegevoegde waarde hadden, een enkel woord van orde:klanttevredenheid en de constante zoektocht naar optimalisatie van onze procedures.Het is het partnerschap tussen klant en leverancier dat het jaar 2013 tot een succes zal maken!We zullen More with less moeten doen!

Zonder onze strategie te onthullen kan ik u zeggen dat het transnationale woord synergie nog nooit zo krachtig is uitgesproken, zowel bij ons intern als bij onze klanten.De tweehoofdige beslissingcentra zijn de norm geworden als het beslissingscentrum niet in het buitenland staat.

De feestdagen komen eraan: wat zal, bij het klinken van de twaalf middernachtelijke slagen, uw goede voornemen (privé en/of professioneel) zijn voor het nieuwe jaar?

Mijn voornemen is om de Pop-boot naar een Blauwe oceaan te voeren door voortdurend en op constructieve wijze vraagtekens te blijven zetten bij ons interne proces en onze klantrelatie, die voortdurend verbeterd moet worden, om zo een toegevoegde waarde te creëren die geschikt is voor de export en erkend wordt door Belgische en… buitenlandse decision makers.

Auteur: 

Gondola Magazine
Bord-Bia - NL - SIDE