Jesper Hojer: "De term 'uitstekend' willen wij niet in de mond nemen "

De eerste helft van 2012 was op zijn zachts uitgedrukt turbulent te noemen. Zowel economisch als (geo)politiek is de wereld in volle ontwikkeling. En dat heeft - mits enige vertraging - ook zijn weerslag op de retailsector. Daarom stelt Gondola tijdens deze doorregende zomer enkele prangende vragen aan een reeks topspelers uit de retailsector. Vandaag is het de beurt aan Jesper Hojer, sinds september 2011 de nieuwe algemeen directeur van de Belgische tak van Lidl.

Lidl is een enseigne dat het eerste halfjaar van 2012 zeer actief is geweest. Wij hebben gehoord dat dat resulteert in uitstekende resultaten, kan u dat bevestigen?

Wij zijn in februari gestart met de verruiming van onze openingsuren. In een aantal golven schakelen wij alle winkels over naar een openingsritme van 8h30 's morgens tot 20h 's avonds. Die operatie werpt - in combinatie met de uitbreiding van ons Belgisch assortiment, onze sterke nadruk op vers (dagvers brood, vlees, groenten en fruit) en een reeks winkelverbouwingen van - zijn vruchten af, dat klopt. Onze klanten waarderen die inspanningen, maar de term 'uitstekend' willen wij vandaag liever niet in de mond nemen. Want wij vinden het onze plicht om elke dag opnieuw als Lidl onze klanten tevreden te stellen en hen te tonen dat wij hun vertrouwen waard zijn.

Uw concurrent Aldi introduceert in Frankrijk en Duitsland A-merken in zijn assortiment. Dit zou in België niet het geval zijn. Rechtvaardigt dit het beleid dat Lidl al enkele jaren voert?

Uiteraard houden wij alle grote spelers op de retailmarkt in het oog. Maar dat doen we niet om ons eigen beleid te rechtvaardigen. Het klopt dat wij al een aantal jaar A-merken aanbieden in onze winkels. Wij beschouwen dat als een stukje service naar onze klanten toe. Ze hoeven niet de straat over te steken om hun favoriete A-merken te vinden. Maar wij leggen niet de klemtoon op die producten. Lidl wil synoniem zijn met sterke, eigen merken aan de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs én met respect voor duurzaamheid. Daar zetten wij ons dagdagelijks voor in.

Tot slot, onze zomervraag: Wat verwacht u van de vakantie? Welke vakantielectuur, -bestemming of -activiteit zou u aanraden?

Een sterke verbetering van het grauwe weerbeeld (die wens is ondertussen in vervulling gegaan, nvdr) van de afgelopen maanden! Dat zal heel wat mensen ertoe aanzetten om dicht bij huis op verlof te gaan. Zeker de Belgische kust heeft zijn troeven. Een 'dichtbijvakantie' is bovendien beter voor het milieu en minstens even leuk.

Auteur: 

Gondola Magazine
Bord-Bia - NL - SIDE