Interview Jean-Pierre Roelands

Generatiewissel bij Colruyt
Jean-Pierre Roelands stopte onlangs als commercieel directeur van Colruyt om directeur winkelconcepten te worden. In de praktijk zal hij echter vooral de overgang naar de nieuwe generatie begeleiden. Gondola sprak met Roelands over het DNA van Colruyt en evoluties in de retail.

Waarom stopt u als commercieel directeur?

Op een bepaald moment krijg je het gevoel dat je taak volbracht is. Ik heb gedaan wat ik moest doen binnen de verwachtingen van mijn job, en ik heb daar veel plezier aan beleefd. Ik ben nu op een moment gekomen dat ik mijn functie kan toevertrouwen aan een aantal mensen. Ik denk dat we wel van een generatiewissel kunnen spreken ja. De nieuwe generatie is klaar en ik ben content dat ik hen van achter de schermen kan coachen. Ik wil absoluut niet in de weg staan, maar ik zal wel begeleiden waar het nodig is. Want ze mogen niet vergeten wie we zijn, en hoe eenvoudig we begonnen zijn.

Wat zal u zeker onthouden van dertig jaar Colruyt?

Er is zoveel, maar wat me altijd zal bijblijven is het nauwe contact met de klant, daar gaat het echt om. Zelfs vandaag krijg ik nog rechtstreeks vragen en telefoontjes van klanten. En weet je, 7 à 8 % van de brieven die wij hier krijgen zijn felicitaties en daar ben ik wel trots op. De klanten komen voor de prijzen, maar ze komen terug voor de vriendelijkheid. Retail is local business, zeker in voeding, en de Belg is een fantastische consument.

"Wij monitoren de concurrentie zeer goed"

De "Laagste Prijzen"-slogan heeft jullie de grootste retailer van het land gemaakt. Hoe heeft dat de zaken veranderd voor jullie?

Het is nooit onze ambitie geweest om de grootste te worden. Wel om te groeien en de dingen goed te doen. Er zijn een aantal voordelen en nadelen verbonden aan de grootste te zijn. Het is bijvoorbeeld moeilijker geworden om de eenvoud te bewaren. Die eenvoud is ons handelsmerk, en dat moeten we behouden. Maar eenvoud is vandaag complex geworden. De retailwereld is de laatste dertig jaar enorm geëvolueerd. We zijn van de buurtwinkel op de hoek naar de supermarkt op de hoek gegaan, met nog bijkomende evoluties zoals de hypermarkten. Niettegenstaande die grote evoluties willen we ons engagement blijven toepassen. Daar hebben we een complexe organisatie voor moeten opzetten, waar we constant in investeren. Zo zijn er dagelijks zeventig mensen op de baan die prijzen gaan noteren. Elke dag worden alle artikelen voor alle filialen gecontroleerd op alle concurrenten. Daar zijn miljoenen bewerkingen voor nodig.

De laatste jaren lijken andere retailers zich met prijsverlagingen ook op jullie terrein te begeven. Hoe kijken jullie daarnaar?

De verleiding is om te reageren tégen concurrenten, maar wij ageren vóór klanten. Maar het zou fout zijn om een concurrent te onderschatten, daarom monitoren wij dat zeer goed. Niet om hen te kopiëren maar om te kijken hoe we ons engagement kunnen waarmaken. Ik ben ervan overtuigd dat differentiatie belangrijk is om mee te tellen. Maar alles wat er gebeurt op de markt in functie van prijs, dat is onze rayon.

Lees het volledige interview in de Gondola van juni-juli. Bent u nog niet geabonneerd op ons magazine? Klik dan hier!

Auteur: 

Joram De Bock