De man heeft een steeds grotere impact op de aankoopbeslissingen binnen het gezin. Uit een onderzoek van Jacobs Media bleek dat 60 procent van de vrouwen een aankoopbeslissing nemen op basis van aanbevelingen van hun levenspartner of echtgenoot. Bij grote aankopen bestempelen 59,1 procent van de mannen zich als de enige of belangrijkste beslisser, tegenover 55,7 procent bij de vrouwen.

BizReport.com volgt deze resultaten: "Er wordt nog altijd vanuit gegaan dat de vrouw het gezinsbudget beheert en dat de man weinig inspraak heeft in de bestedingen van het huishouden, maar in werkelijkheid neemt de impact van de vrouw op de gezinsbestedingen af." Mannen nemen vooral eindbeslissingen in categorieën van het auto-onderhoud (82%), kledij (80%), sportevenementen (67%), elektronica en media (64%) en investeringen (63%).

Jacobs Media benadrukt nog dat “mannen steeds een belangrijkere component van de marketingmix vormen. Zij doen zelfstandige aankopen en hebben een belangrijke impact op de gezinsbestedingen. Marketeers die mannen in hun campagnes negeren, dreigen dan ook belangrijke kansen te missen en ruimte vrij te geven voor concurrerende producten en merken.” Uit een ander onderzoek bleek eerder reeds dat mannen geregeld het gevoel hebben dat de reclame hen over het hoofd ziet.