INN'awards, een passie voor innovatie!

Christophe Sancy - Innawards

Interview Christophe Sancy

Voor dit interview hoefden we enkel het kantoor van onze hoofdredacteur Christophe Sancy binnen te stappen. Hij is volop bezig met de voorbereidingen van de INN’awards 2014 en vertelt ons meer over deze innovatietrofee van Gondola.

Christophe, wat zijn de INN’awards en hoe zijn ze ontstaan?

Het initiatief is begonnen in 2006 om de waarde van innovaties, toch de motor van groei in de verschillende productcategorieën, meer aandacht te geven. Elk product wordt daarbij geëvalueerd door een onafhankelijke jury bestaande uit de aankoopdirecteurs van de meeste Belgische retailers, en vertegenwoordigers van Nielsen en GfK.

Wil dat zeggen dat de laureaten gekozen worden op basis van hun verkoopcijfers?

Er is meer dan dat. De INN’awards kijken in de eerste plaats naar het innovatieve karakter van een product, en het is aan de jury om die naar waarde te schatten. Is het een innovatie voor het merk of voor de hele categorie? Breekt de innovatie helemaal met het verleden? Er wordt dus hoofdzakelijk gekeken naar de kwaliteit van de innovatie. Maar we kunnen natuurlijk ook niet naast andere objectieve parameters kijken: heeft de innovatie zijn markt gevonden? Al gaan we het succes zeker niet zomaar achterna.

Heeft een klein merk dan evenveel kans?

Zeker en vast! De leden van de jury zijn goedwillig. Het is al meer dan één keer gebeurd dat producten zonder grote distributiedeal of mega verkoopcijfers in de prijzen vielen. De INN’awards willen innovatie in al zijn vormen belonen.

Waarom zou een product deelnemen aan de INN’awards?

Het eerste voordeel is zonder twijfel het minst gekende, namelijk dat deze oefening voor de jury een grote “brand review” van innovatie is. Elk product wordt geproefd, uitgeprobeerd en van de samenstelling tot de packaging bestudeerd. Voor de merken is het een tweede kans om een goede indruk te maken bij de grote aankoopdirecteurs. Zij kunnen een goede indruk van een product krijgen, zelfs als ze het niet innovatief vinden. Wat de laureaten betreft, zij kunnen het label van de INN’awards gebruiken in hun communicatie, en worden ook besproken in ons magazine. En dit jaar hebben bovendien enkele nieuwigheden in petto.

inn awards 2014

Hoezo?

Vorig jaar zijn de “Golden Gondola’s” van naam veranderd en de “INN’awards” geworden, een naam die nog meer verwijst naar innovatie. Vele merken hebben het label al op de packaging van hun producten gecommuniceerd in 2013. Dit jaar gaan we nog intensiever communiceren over de trofee, ook naar de B2C-media toe, zonder evenwel het opzet van de award te veranderen of daar commerciële voorwaarden aan te koppelen. Zo vragen wij geen enkele vorm van royalties van de laureaten om het label te gebruiken. Het is Gondola die de innovatie in de bloemetjes zet, en niet omgekeerd.

Maar er wordt wel een bijdrage gevraagd van de deelnemers?

Inderdaad, maar die is redelijk bescheiden en dient enerzijds om te vermijden dat de jury overladen wordt met inschrijvingen, en anderzijds om een minimum aan engagement van de kandidaten te verzekeren. De bijdrage wordt voornamelijk gebruikt om de kosten te dekken die gepaard gaan met de organisatie van de awards, waar twee medewerkers drie maand lang full time op worden ingezet. En dan hebben we het nog niet over de uitreikingsceremonie, of de PR-campagne die we dit jaar gelanceerd hebben… Elke cent van het budget gaat naar de trofee en zijn laureaten. Voor het hele Gondola-team betekenen de INN’awards een hoop extra werk, maar die verrichten we met enthousiasme omdat we hier allemaal gepassioneerd zijn door innovatie.

Een goede raad voor eventuele kandidaten?

Ik zal er zelfs twee geven! Schrijf ten eerste uw innovaties in! U heeft er enkel bij te winnen. Het is bovendien de verantwoordelijkheid van de hele sector om de waarde van innovaties te benadrukken. De retailers zelf zitten dan ook in onze jury, want waarom zouden ze zo’n uitnodiging afslaan? Ten tweede: aarzel niet langer! Het is erg simpel: je hoeft enkel online een formulier in te vullen.

SCHRIJF U HIER IN VOOR DE INN’AWARDS

Voor meer informatie, neem gerust contact op met

Laura Lemberechts

+32 (0)15 627 918

info@innawards.be

Auteur: 

Joram De Bock
Bord-Bia - NL - SIDE