INN’awards: een overzicht van 9 jaar innovatie

Innovatie is de zuurstof van de categorieën, de motor van de groei. Dat is de overtuiging die Gondola deelt met de Belgische food retailers en onze partners Nielsen en GfK. Het is ook daarom dat wij elk jaar samenkomen om de opmerkelijkste innovaties en de beste nieuwe producten van het afgelopen jaar in de bloemetjes te zetten. De voorbereidingen voor de INN’awards 2015, die de beste productlancering van 2014 belonen, zijn op dit moment volop bezig. Op 26 maart kennen we de winnaars van innovatietrofeeën, maar het is nog niet te laat om uw product(en) in te schrijven in één van de vier categorieën (food, non-food, store brands en lokale producten). De INN’awards vieren in 2015 overigens hun tiende verjaardag. Reden genoeg voor ons om even terug te blikken op de winnaars van de afgelopen negen edities. 

 

2006

Knorr Vie (Unilever)

 

De INN’awards heetten vroeger “Golden Gondola”. De eerste editie van onze innovatieprijs was het Unilever dat in de prijzen viel met Knorr Vie. Het product speelde in op drie tendenzen: gezondheid, natuurlijkheid en convenience. Knorr Vie bevatte 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit en was een groot succes. In 2011 verdween het product echter stilletjes uit het rayon.
 

 

2007

Food: Frusi (Unilever/Ola)

Non-Food: Carolin Outdoor (Bolton)

 

Al na één editie vernieuwt Golden Gondola: vanaf 2007 stelt Gondola een echte jury van retailers samen voor de innovatieprijs. Die jury is gecharmeerd door de smaak en het concept van Frusi, melkijs met yoghurt van Ola. Bij de non-food valt Carolin Outdoor in de prijzen: een kuisproduct dat rechtstreeks kan aangesloten worden op de tuinslang. 

 

2008

Royco Creations (Campbell's) en Mini Breaks (Kellogg's)

 

Innovatie hoeft niet altijd vergezocht te zijn, soms leidt het simpelste idee tot het beste concept. Dat bewees Royco in 2008 met een grote verpakking van zijn Minute Soep, waardoor de consument zelf kan doseren. Royco deelt hier de eer met Kellogg’s, dat met Mini Breaks koekjes voor gezonde snacking op de markt bracht.

 

2009

Food: Lotus Speculoospasta

Non-Food: Lotus Just 1 (Georgia Pacific) en Durex Play Massage 2 in 1 (SSL Healthcare)

 

Vanaf 2009 is er ook een aparte jury met experten voor de non-food producten. De winnaars in deze categorie: het Lotus WC-papier met de fameuze doorspoelbare “Aqua Tube” en Durex Play Massage 2 in 1 dat het handige en het aangename combineert in één product. De prijs voor beste food innovatie ging naar Lotus Speculoospasta, ontegensprekelijk hét product van het jaar.

 

2010

Food:  Bacardi Mojito (Martini)

Non-Food: Sanex Zero %

 

Innovatie hoeft niet altijd “meer” te betekenen. In 2010 kaapt Sanex net de non-food prijs met Zero %, een product zonder alcohol of parabenen. Bij de food producten charmeert Bacardi Mojito de jury: een ready-to-serve cocktail.
 

 

2011

Food: N.A! (Solinest Belgilux)

Non-Food: Lotus Moltonel Aquatube (Georgia Pacific) en Sensodyne Rapid (GSK Consumer Healthcare)

 

Een mooi product met mooie uitvoering: N.A! is een gezonde snack die zonder enige fout gelanceerd werd. Verder wint de Aqua Tube voor de tweede maal een Golden Gondola, dit keer voor Moltonel. Sensodyne is de tweede grote non-food winnaar met een snelwerkende tandpasta.

 

2012

Food: Cécémel Dark

Non-Food: L'Oréal Sublime Mousse

 

De grote food winnaar in 2012 was Cécémel Dark: een klassieker uit de kindertijd van de jury waarvan het recept lichtjes werd aangepast om ook volwassenen aan te spreken. De non-food jury ging overstag voor L’Oréal Sublime Mousse, een makkelijk aan te brengen haarkleuring.

 

 

2013

Food: Alpro Mild&Creamy

Non-Food: Nivea Body Milk & Lotion (Beiersdorf)

Store Brands: Les Cosmétiques Paris (Carrefour)

 

In 2013 innoveren de innovatieprijzen zelf: Golden Gondola wordt INN’awards! Een nieuwe naam en een nieuwe look, maar dat is niet alles. Vanaf 2013 mogen ook huismerkproducten meedingen naar een award. Het is Carrefour dat de eerste INN’award wint in de categorie Store Brands met zijn exclusieve cosmetica-gamma Les Cosmétiques Paris. In de non-food wint Nivea met zijn succesproduct Body Lotion voor onder de douche. Alpro haalt de gouden medaille voor food binnen met Mild & Creamy: een variatie op yoghurt met soja die zacht is van smaak én textuur.  

 

2014

Food: Balade Vital (Corman)

Non-Food: Nivea sun Protect & Refresh (Beiersdorf)

Store Brands: Theesticks (Carrefour)

 

Een boter zonder cholesterol? Sinds vorig jaar bestaat het. Corman won meteen een INN’award met zijn Balade Vital-boter. Bij de non-food valt Nivea weer in de prijzen, dit keer met Sun Protect & Refresh, een sterke zonnemelkspray die niet plakt. Handig, toch? Bij de huismerken overtuigen de Theesticks van Carrefour de jury.

 

 

 

Wie zullen de winnaars in 2015 zijn? Misschien u wel? Het is nog niet te laat om uw product(en) in te schrijven! Het enige wat u moet doen, is online uw kandidatuur indienen.

 

De uitreiking van de INN’awards gebeurt op 26 maart, op de INNovation Night in Imagibraine Eigenbrakel. Ook als u niet deelneemt, bent u van harte uitgenodigd op dit feest voor de innovatie!

 

 

Auteur: 

Christophe Sancy