Info Vers - April 2013

Sinds begin dit jaar is VLAM gestart met een continue online research community: de Marktmaker-community. In de eerste weken van de community werd vooral gepeild naar het belang van verse voeding en naar de noden die leven. We delen graag de eerste bevindingen met jullie.

Methode

De Marktmaker-community bestaat uit 100 Vlaamse consumenten tussen 18 en 65 jaar, die doorheen het jaar hun mening geven over allerlei onderwerpen en hierover met elkaar in interactie gaan. Dit geeft een beter zicht op het verhaal achter de cijfers en het geeft de kans om snel iets af te toetsen. VLAM werkt hiervoor samen met het marktonderzoekbureau InSites Consulting.

 

Vers is hot!

Verse voeding is en blijft zeer belangrijk voor de Vlaamse consument. Men hoopt met het eten van verse voeding gezond te worden en te blijven. Verse voeding bevat immers veel essentiële voedingsstoffen waardoor we sterker worden en ziektes kunnen vermijden. We voelen ons bij het eten van verse voeding ook al direct gezonder, sterker en fitter. Daarnaast geeft het panel aan dat verse voeding een betere smaak heeft en een intensere beleving geeft dan niet-verse voeding. Bovendien kan je met vers veel en makkelijk variatie brengen in de menu. Een versproduct is bij voorkeur veelzijdig zodat het op verschillende momenten en op verschillende manieren kan gebruikt worden.

Ondanks het besef van het belang van verse voeding laat men zich wel af en toe verleiden tot niet-verse (ongezondere) voeding en dit deels door tijdsgebrek, deels omdat men het lekker vindt. Als er kinderen in huis zijn, dan doet men wel meer moeite om met vers te koken.

Enkele quotes ter illustratie:

• “Ik denk niet dat je je zonder verse voeding echt lekker en gezond kan voelen. Het geeft je energie, het maakt je goedgezind en het is leuk om mee te werken.”

• “Verse voeding geeft mij een meerwaarde. Het zorgt er voor dat ik met meer smaak mijn voeding eet.”

• “Ik hou veel van verse voeding maar jammer genoeg is dit niet altijd haalbaar. In ons gezin hebben we niet altijd de tijd. Onder ongezonde voeding versta ik vooral voeding vol vetten en suikers, snoep, chips, ... Al zondig ik er zelf wel meer tegen dan dat ik zou willen.”

• “Mijn koelkast is momenteel behoorlijk leeg. In mijn kidsweek komt er steevast charcuterie bij, kleine schoolflesjes water, een hoop verse groenten en veel soorten kaas.”

De 4 grote noden van de consument

• Nood aan experiment: Door de globalisatie komt men meer in contact met andere culturen waardoor men begint te experimenteren met nieuwe producten en recepten. Deze nood aan experimenteren werd de laatste jaren nog extra gevoed door het succes van allerlei kookprogramma’s. Nieuwer is dat deze nood aan experimenteren de laatste tijd ook gevoed wordt door de crisis, waardoor mensen uit financiële noodzaak gaan experimenteren. Men zoekt naar creatieve oplossingen om met de crisis om te gaan. Men laat zich meer leiden door promoties en kortingen, men let er op om zo weinig mogelijk voedsel te verspillen (door overschotjes in te vriezen, door grotere hoeveelheden aan te kopen en in te vriezen, door te kiezen voor producten die veelzijdig kunnen ingezet worden…), men gaat op andere momenten shoppen omdat bepaalde producten dan goedkoper zijn (bv. op het einde van de dag), men gaat huismerken uitproberen om het kwaliteitsverschil af te wegen met het prijsverschil…

Enkele quotes:

  •  “Een tip kan zijn naar de supermarkt gaan in de late uren zodat je dingen kan kopen aan verlaagde prijs omwille van de houdbaarheid.”
  • “Ik probeer wel graag de goedkopere merken eens uit: dan weet je tenminste waar het verschil zit met de duurdere soort en of dat verschil in kwaliteit of smaak je ook het prijsverschil waard is.”

• Nood aan zekerheid: Door de crisis, het stijgende milieubewustzijn en voedselschandalen (paardenvleesfraude speelde zich af tijdens het onderzoek) ervaren we ook een nood aan zekerheid. Deze zekerheid wil men krijgen door de verpakking. Men zoekt naar duidelijke informatie op de verpakking en kijkt eerst en vooral naar de houdbaarheidsdatum. Bij niet-verpakte producten vertrouwt men vooral op de eigen zintuigen. In de toekomst ziet men ook een grotere rol van de overheid in de controle op voeding. Men vertrouwt erop dat de overheid ongezonde producten zal verbieden en verse voeding streng zal controleren. Labels blijven dan ook van belang want ze bieden een garantie op zekerheid en kwaliteit, zelfs al weet men niet helemaal waarvoor het label staat. Men associeert ze wel met een hogere kostprijs. De nood aan zekerheid vertaalt zich ook in een sterkere hang naar gewoontes. Men valt terug op wat men kent en waarvan men weet dat het goed is. Deze gewoontes zijn de basis, die dan kunnen worden aangevuld met iets extra. Men heeft omwille van die nood aan zekerheid ook graag een heel gedetailleerd recept zodat men niets verspild of verkeerd doet of men vraagt al eens wat vlugger raad aan moeder of grootmoeder om zeker te zijn.

Enkele quotes:

  • “Hoe kleiner gedrukt en langer de ingrediëntenlijst, hoe minder ik het vertrouw.”
  • “Voeding is enkel te vertrouwen als de afkomst gekend is of gegarandeerd is door de overheid of een consumentenorganisatie.”
  •  “Dit is mijn dagelijks ontbijt! Het enige wat verandert is welk stuk fruit er dagelijks bij komt.”

• Individuele noden: Door het groeiende stressgevoel en de individuele tijdschema’s van de gezinsleden komt er meer en meer een gepersonaliseerde maaltijd op tafel, aangepast aan de persoonlijke voorkeuren.

Enkele quotes:

  • “Voor mijn partner zorgde ik voor gevulde paprika's. Mijn zoon daarentegen smachtte nog eens naar een spaghetti met balletjes”
  • “Vandaag komt het ventje maar om 21 uur thuis en vermits de kinderen op school eten moet ik enkel voor mezelf koken.”

• Sociale noden: ondanks of misschien juist dankzij die sterke personalisatie, merken we een sterke hang naar samen zijn en samen delen. Men geniet immers nog steeds graag samen van verse producten. Men hoopt dan ook dat de gezinsmomenten aan de eettafel in de toekomst niet helemaal gaan verdwijnen, maar men is er wel bang voor. We willen onze maaltijdervaringen delen met anderen en houden ervan om samen te koken en te eten.

Enkele quotes:

  •  “Op zaterdag ben ik bij mijn ouders gaan koken. Ik vind het altijd fijn om samen met mijn mama achter de kookpotten te staan en daarom maken wij hier vrij veel tijd voor.”
  •  “Iedereen brengt dan iets lekkers mee en dan eet ik meer uit 'goesting' dan dat ik echt honger heb. Van elkaars creaties proeven is ook altijd gewoon gezellig”

Conclusie: Versproducten blijven zeer belangrijk voor de consument en kunnen perfect beantwoorden aan zijn vier grote noden. Wilt u tevreden klanten? Hecht dan voldoende belang aan uw versrayon en speel in op bovenstaande trends.

Auteur: 

hBilliet