Iglo, achteruit op de Belgische markt, mikt op innovatie

Ondanks de goede cijfers in Europa in 2011, heeft het diepvriesmerk Iglo het moeilijk op de Belgische markt. De verkoop van vissticks en andere producten blijft namelijk dalen. Andreas Welsch, de nieuwe CEO van Iglo Benelux, heeft verklaard enthousiast te zijn over de jaarcijfers. Vorig jaar noteerde de groep een omzet van 1,57 miljard euro (+1,4%). Het investeringsfond Permira probeert het merk, dat het in 2006 van Unilever had gekocht, nu te verkopen, maar dat blijkt niet gemakkelijk te zijn gezien de omvang van de groep en de prijs (3 miljard euro). Volgens de "Financial Time Deutschland" zou Nestlé belangstelling hebben getoond.

 

“Tot mijn grote schande is België het enige land waar wij een daling kennen”, zegt de CEO. De verkopen zouden met 9% zijn gedaald tot 60 miljoen euro. Toch is België de tweede grootste consument van diepvriesproducten in Europa. “Wij hebben vooral te lijden van de concurrentie van huismerken als Colruyt, Lidl of Aldi", licht Andreas Welsch toe. Iglo ontwikkelt daarom verschillende innovaties en poetst zijn imago op. “de Belgische consumenten kennen de vissticks maar onze andere producten, zoals soepen, aardappelproducten en snacks, zijn slechts amper bekend.”

 

Het vizier op innovatie
“De laatste jaren hebben de huismerken vanwege het gebrek aan innovaties de markt kunnen binnensluipen. Maar dat zal dit jaar niet weer gebeuren. Wij hebben twee nieuwe producten en we zijn onze bestaande producten aan het verbeteren. Heel België weet dat diepvriesproducten handig zijn voor wie geen tijd heeft om te koken, maar ook dat het ideale producten zijn om gezond te eten zonder jezelf tekort te doen. Wij gaan dit jaar zorgen voor een herstel van de groei 1 à 2%. Om te beginnen …”.

 

Een van de innovaties die Iglo al op de markt heeft gebracht, is de lancering van een zoekfunctie op de site waarmee de herkomst van gekochte producten getraceerd kan worden. In 2012 heeft het hele Iglo Natural Fish-gamma een MSC (voor de zeevis) en GGAP (voor aquacultuurvis) certificering. Maar dat is slechts het topje van de ijsberg als ik het Sea Fresh-gamma aan u wil voorstellen. Hiermee ontpopt Iglo zich tot het eerste A-merk dat van communicatie naar de consument hun handelsmerk maakt. Dat alles gebaseerd op vier principes: 100% smaak, 100% natuurlijk, 100% kwaliteit en 100% verantwoord. Het Sea Fresh-gamma telt 11 SKU's waarvan er maar liefst vier gloednieuw zijn. Het geheel ademt eenvoud, natuurlijkheid en kwaliteit uit, de verpakkingen zijn visueel en informatief tot in de puntjes verzorgt. Ook over de prijs moet u zich hoegenaamd geen zorgen maken. Ondanks de certifiëringskosten (die een meerkost van 8% met zich meebrachten) en ondanks de hogere marktkosten (die stegen met 4% in vergelijking met vorig jaar) daalde de prijs van hun gamma met gemiddald 5%.

 

En om al dat goede nieuws wereldkundig te maken heeft Iglo kosten noch moeite gespaard. Van april tot december wordt hun gamma massief ondersteund zowel above als below the line. Een mediacampagne bijvoorbeeld die maar liefst 18 weken op televisie loopt is dan ook du-jamais-vu in de categorie vis. Maar ook de communicatie via vrouwenbladen, een dynamische website en samenwerking met een chef-kok wiens naam ons nog even wordt onthouden moet het Sea Fresh-gamma van Iglo in ieders winkelmandje doen belanden.


Auteur: 

Gondola Magazine

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen