Huyghebaert: “We komen versterkt uit de overname”

NV Huyghebaert, bekend van retailmerken Prima, Uw Buurtwinkel en Cashwell, wordt overgenomen door de investeerder Groep Heylen. Beide partijen bereikten daarover eind februari een akkoord. De laatste jaren had Huyghebaert het alsmaar moeilijker, en een overname drong zich op. Nu die er is betekent dat een positieve wending voor het bedrijf, zegt Afgevaardigd Bestuurder Philippe Nowé.

Waarom was de overname nodig?
We hadden een nieuw elan nodig voor onze business. Om onze resultaten te verbeteren hebben we de afgelopen jaren al verschillende stappen genomen op gebied van personeelsbeleid, kostenbesparing en dergelijke. Die waren succesvol, maar nog onvoldoende. De overname is een volgende stap in het positieve verhaal.

Wat verandert er nu voor Huyghebaert?
In eerste instantie blijft de bestaande structuur functioneren en veranderen vooral de aandeelhouders. De familie Hugyhebaert zal niet meer actief betrokken zijn bij de operationele activiteiten, die komen in handen van Groep Heylen. De top van het bedrijf wordt door Groep Heylen aangevuld met met Peter Muylaert en Guido Palmen, twee mensen met commerciële en logistieke expertise. Samen met hen zal ik op termijn de Raad Van Bestuur vormen.

Zijn er al grote toekomstplannen?
Die moeten we de komende maanden stap voor stap uitwerken. Er zal niet op een-twee-drie een revolutie komen. Maar dankzij de overname komen er sowieso nieuwe middelen, ook financiële, die nodig zijn voor winkeluitbreidingen en het ontwikkelen van nieuwe winkelformules. Daar hebben we een proactieve aandeelhouder zoals Groep Heylen voor nodig.

De familie Huyghebaert geeft nu wel grotendeels haar bedrijf uit handen.
De familie heeft zelf beslist dat de familiestructuur niet meer de beste oplossing was voor het bedrijf. De huidige generatie was niet meer actief betrokken in de commerciële activiteiten van het bedrijf maar wel nog aandeelhouder, wat moeilijk werkbaar was. Het vastgoed in Mechelen blijft wel in handen van de familie Huyghebaert, en de werknemers krijgen zo de zekerheid dat de dagdagelijkse activiteiten op de huidige locatie blijven.

Hoe belangrijk was het om zelfstandig te blijven?
De familie Huyghebaert heeft altijd gedacht aan het voortbestaan van het bedrijf en wou het ook niet opgeslorpt zien worden. Onze rol als zelfstandige groothandel, die zelfstandige winkels ondersteunt, blijft erg belangrijk voor ons. “Voor en met de zelfstandigen” was vroeger onze slogan en dat is nog altijd ons motto.

Lees ook de visie Groep Heylen op de overname in de Gondola Magazine van maart 2013. Nog niet geabboneerd? Klik dan hier.

Auteur: 

Gondola Magazine
Bord-Bia - NL - SIDE