Hunkemöller wint Mercuriusprijs voor beste winkelconcept

Hunkemoller

De nieuwe flagshipstore van lingerieketen Hunkemöller op de Antwerpse Meir heeft de Mercuriusprijs 2014 gewonnen en mag zich winkelconcept van het jaar noemen. De nieuwe generatiewinkel van Delhaize en de CO2-neutrale winkel van Lidl vervolledigden de top 3.

 

Er waren dit jaar heel wat food retailers in de running voor de Mercuriusprijs (Wink, Carrefour Drive, Delhaize Wezembeek-Oppem, Lidl Elsene), maar het was toch Hunkemöller die de prijs mee naar huis mocht nemen. Wat bij alle laureaten echter opviel was dat de klantbeleving centraal staat, klinkt het bij de jury. 

 

De winnaar: Hunkemöller
 

In de flagship store van Hunkemöller op de Meir gaan ze een stap verder: hier zit de customer journey volgens de jury perfect in elkaar, van het advies aan de kassa tot de slogan “sexy comes in all shapes” op het kaartje met je persoonlijke maten. De winkel is ingedeeld in verschillende zones – jong en minder jong, kinky en alledaags. De paskamers zijn groot, en er hangt een kimono voor wie toch even buiten die paskamer wil piepen. In één paskamer is zelfs een hoogtechnologische spiegel opgehangen die je toelaat om muziek en belichting aan de sfeer van je lingerie aan te passen: luid zomers voor de bikini, zwoele slaapkamersfeer voor de sexy lingerie of knus huiskamerlicht voor de pyjama.

 

“We willen een jong en hip merk zijn, en niet langer het discount-gevoel uitstralen waar je vooral veel spullen vond, die dan ook nog eens goedkoop waren. We blijven natuurlijk niet duur, maar we merken dat we elementen van de flagship store in alle winkels kunnen introduceren. En die aanpak loont,” zegt Britta Hall, Retail Marketing en Visual Merchandising Manager bij Hunkemöller.
 

 

Tweede plaats: Delhaize

 

De nieuwe winkel in Wezembeek-Oppem van Delhaize greep net naast de hoofdprijs, maar werd wel geloofd door de jury. “Een onderscheidend, nieuw concept in een sector waar het verre van evident is om nog te vernieuwen”, klinkt het. Ook de klare communicatie en de inzet op service werden geprezen.
 

Herlees hier onze reportage van deze winkel

 

Derde plaats: Lidl

De eCO2logische winkel van Lidl, of de CO2-neutrale vestiging van de discounter in Elsene, strandt op de derde plaats. Hoewel er in de winkel weinig milieuvriendelijke technologie te vinden was die de concurrentie nog niet gebruikt, is het wel de eerste keer dat al die technologieën samengebracht worden.
 

Herlees hier onze reportage van deze winkel

 

Aanmoedigingsprijs: Wasbar

De Wasbars, ofte de hotspots waar je je was kan doen en tegelijk iets kan drinken, eten, surfen of je haar laten knippen is uniek in de Benelux. Reden genoeg voor de Mercuriusjury om het concept te bekronen met de aanmoedigingsprijs.

 

 


De Mercuriusprijs wordt elk jaar uitgereikt door handelsorganisatie Comeos. De jury bestond uit experten als Gino Van Ossel, Claude Boffa, Nathalie Bekx, Anne-Françoise Piette voorzitter Aline Julià en student Bachelor Retailmanagement Jozefien Jorissen.

 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen