Hoofdstad van de voedingsmiddelensector

"The Global Marketplace": dit is meer dan ooit de gewettigde handtekening van SIAL Parijs. Palais des Expositions in Villepin is een week lang de krioelende hoofdstad van de wereldwijde voedingsmiddelenindustrie. Wat ons het meeste opviel bij de 6.000 exposanten en de 260.000 m2 die aangeboden worden aan de 140.000 professionele bezoekers? Er is ons heel veel opgevallen, om mee te beginnen het altijd opmerkelijke "innovatiecentrum", waar de bezoekers dit jaar zowel SIAL Innovation (de nieuwste producten of de innovaties van morgen) aantreffen als SIAL d'Or (producten die in de afgelopen 2 jaar al een verkoopsucces waren). Een schitterend idee! Jaar na jaar maakt de beurs zijn pedagogische excellentie waar: de gehaaste bezoeker wordt langs de grote foodtrends geleid, maar hij kan ook bepaalde thematische routes volgen met onderwerpen die hem interesseren. Wat ons ook opviel was de ambitie en het professionalisme van een aantal "nieuwe" buitenlandse delegaties afkomstig uit landen die gepresenteerd worden als de nieuwe overheersers van de wereldeconomie. Dit gold al langer voor landen als Braziliƫ, maar ook China en zelfs het continent Afrika presenteren zich op een hoog niveau met een spectaculaire internationale spanwijdte. En niet te vergeten het sterk groeiende land Turkije dat dit jaar sterk opvalt met een zelfs grotere totale expositieoppervlakte dan een Belgische supermarkt. Zoals gewoonlijk waren ook de Belgen aanwezig, niet alleen als exposant maar ook als bezoeker.

Auteur: 

Gondola Magazine