Hollandse prijzen in Gentse voetbaltempel

Fotoreportage Albert Heijn Gent 

 

Op 16 oktober opende Albert Heijn onder grote belangstelling de deuren van zijn winkel in het voetbalstadion van Gent. Ondertussen is de hype wat gaan liggen, en draait de winkel op een normaal niveau, zegt supermarktmanager Bram Lauwaerts. Een verslag in beelden van de grootste Albert Heijn in ons land.

De supermarkt is gevestigd in de gloednieuwe Ghelamco Arena, het voetbalstadion van KAA Gent. Een indrukwekkend gebouw, en een mooie locatie voor een supermarkt, die veel volk trekt. Al zijn er ook nadelen aan verbonden. Zo moet de winkel al om 17u (ipv 20u) sluiten wanneer KAA Gent thuis speelt, is de verkeerssituatie nog niet helemaal afgewerkt, en is er geen woonbuurt in de nabijheid. Voor wie in het centrum van Gent woont, is het ook geen kleine moeite om naar het stadion af te zakken. “Mensen moeten echt speciaal naar hier komen voor Albert Heijn. Maar ze doen dat ook”’, zegt Bram. Logischerwijze worden hier vooral grote aankopen gedaan door klanten die met de wagen uit Gent en omstreken komen. De grote parking is op dat vlak dan weer een groot voordeel.

Bij het binnenkomen van de winkel komen we in de groenten en fruitafdeling terecht. In het seizoen liggen hier Belgische en Nederlandse tomaten en aardbeien broederlijk naast elkaar.

Ook het vers vlees, dat voorverpakt is, vinden we hier terug.

De oranje gondola’s op kop van de ruime gangen worden gebruikt om promoties en bonusvoordelen in de verf te zetten. Die zijn niet min, aangezien al zeven Colruyt-winkels in de buurt op de folder van AH Gent hebben moeten reageren.

Omdat de winkel met 2.000 m² de grootste Belgische Albert Heijn is, is ook het assortiment (18.000 referenties) het grootste van ons land. Het gaat om het traditionele AH-aanbod, aangepast aan de Belgische markt (met 10% Belgische producten). Vooral de Hollandse specialiteiten zoals vla en hagelslag zijn opvallend populair.

Typisch Albert Heijn is de koffiehoek, waar klanten gratis koffie kunnen krijgen. Sinds de opening werden al 13.000 kopjes gedronken!

Nog iets dat je bij de Belgische retailers niet ziet: de productscanners, waar je de prijs kan controleren met die op het etiket. Zo is de klant zeker van de “Hollandse prijzen”.

Een punt dat ons opviel waren de grote witte steunpilaren in de winkel. Soms worden ze gebruikt om affiches aan op te hangen, maar even vaak blokkeren ze de toegang naar een schap wasmiddelen of naar de koeltoog van de charcutterieafdeling. De palen dienen natuurlijk om het stadion te dragen (de winkel is gevestigd op het gelijkvloers), maar je kon je toch niet ontdoen van de indruk dat er beter rond gebouwd had kon worden.

De bakkerij is, samen met de andere versafdelingen groenten, fruit en deli, één van de speerpunten van de winkel.

Auteur: 

Joram De Bock