Hoe zullen supermarkten er in 2020 uitzien?

Het koopgedrag van de consument verandert pijlsnel en dus moeten supermarkten zich aanpassen aan de nieuwe eisen van de klant. Symphony Retail Ai heeft daarom de belangrijkste tendensen in het wijzigende koopgedrag van consumenten uit Amerika en Europa geanalyseerd en heeft op basis daarvan een denkbeeldige winkel van de toekomst gecreëerd die de klant, zijn eisen en behoeften centraal stelt.

 

Op basis van een analyse van het wijzigende koopgedrag, kon Symphony Retail Ai enkele gelijkenissen vaststellen. Zo kiest de consument steeds vaker voor kleinere en online aankopen, en verliezen grotere aankopen steeds meer aan populariteit. Daarnaast bundelen fysieke retailers en technologiebedrijven vaker hun krachten om klanten een complete koopbeleving te kunnen bieden. Verder merkt Symphony Retail Ai ook op dat gemaksoplossingen zoals kant- en klare maaltijden, leverdiensten, maaltijdboxen enz. erg geliefd zijn bij de consument. Tot slot veroveren discounters wereldwijd ook steeds meer consumentenharten.

 

Op basis van die conclusies heeft Symphony Retail Ai een beeld gevormd van hoe de supermarkt er in 2020 zou moeten uitzien opdat supermarkten klanten een koopbeleving kunnen bieden waar de klant, zijn eisen en behoeften centraal staan. De huidige inrichting van supermarkten voldoet immers niet meer aan de verwachtingen van de consument.

 

Deze nieuwe onderdelen zouden terug te vinden zijn in de supermarkten van de toekomst:

-Een grote Click & Collect zone die opgedeeld is in verschillende delen: kleine en grote boodschappen;

-Een centrale ruimte die gewijd is aan kant-en-klare maaltijden en ontspanning; een plaats waar consumenten ter plaatse kunnen eten terwijl ze ondertussen hun aankopen online bestellen, waarna ze die later bij de Click & Collect kunnen afhalen;

-Een vermindering van de traditionele rayons;

-Een premiumaanbod om de klantenbinding te verstevigen. Derden die een deel van het gebouw zouden huren, verlenen daarbij een directe toegang tot de aangrenzende supermarkt;

-Prijzenlabels die dankzij het gebruik van technologie volledige transparantie over de herkomst van het product toelaten;

-20% traditionele kassa’s en 80% self-checkout kassa’s;

-Enzo.

 

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be