Hoe maakt de consument zijn keuze?

Het OIVO heeft bestudeerd hoe de consumenten hun producten en hun winkels kiezen. Voor 53% is de prijs in deze tijden van crisis het belangrijkste keuzecriterium. De prijs dekt de hele perceptie van de producten volgens de verpakkingen, merken, enz. Voor 18% van de consumenten is ook de kwaliteit belangrijk. Daarna komen de versheid (12%) en de smaak (5%).

 

Voedingsproducten: kwaliteit
Bij de keuze voor een voedingsproduct vormen de kwaliteit, de versheid en de smaak voor 85% van de consumenten de belangrijkste criteria. Door twee van de drie personen worden ook de prijs, de eerlijke handel en de geur genoemd.

 

Non-food producten: prijs
Wat de non-food betreft denkt de consument na over de prijs/kwaliteitsverhouding, maar ook over de stevigheid, de veiligheid en de verscheidenheid van het aanbod.

 

Voedingswinkels
Bij het kiezen van een voedingswinkel baseert de consument zich op vier elementen: de versheid, de nabijheid, de prijs en de kwaliteit van de producten. De consument lijkt steeds veeleisender te worden, want deze criteria zijn allemaal even belangrijk.

 

Non-food winkels
De criteria waar de klant het meest alert op is, zijn de nabijheid van woon- of werkplek en de prijs en de kwaliteit. De interesse voor ethische producten blijft ook groeien.

 

Auteur: 

Gondola Magazine

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen