CEO van CO2logic

Antoine Geerinckx

vrijdag, 31 augustus, 2018 - 11:16

Hoe de nood aan een coherent duurzaamheidsimago de Colruyts verplicht om te decentraliseren

Vorige week lazen we in het nieuws dat Colruyt een bioboerderij overneemt. Een eerste bioboerderij kopen om een deel van de bioplanet te voeden, is een stap in de goede richting en hoedje af voor deze moedige stap. Of het voor de biolandbouwers een goede zaak is, zullen we in de toekomst wel horen.

 

Binnen de retailsector mogen we fier zijn op een bedrijf zoals Colruyt. Het zijn rasechte ondernemers van eigen bodem en ze innoveren regelmatig met onder andere een waterstofpomp, een aantal CNG-trucks, windturbines op hun site, participaties in windprojecten…

 

De realiteit van retail is echter minder rooskleurig en zolang een retailbedrijf gecentraliseerd te werk gaat, bestaat er eigenlijk weinig duurzaamheid. En dat begint de retailketen te beseffen. Hoe kan je duurzaam zijn als je heel het jaar door producten vervoert van het binnenland of het buitenland naar een centraal punt om deze dan weer te verdelen naar de verschillende winkels doorheen België? Dan doe je toch te veel kilometers? Als costcutter werken ze keihard aan hun efficiëntie: het brengt op en terecht. Zo kan je op hun website lezen dat 54% van Colruyts goederen in 2017 aankomen via trein of boot. Dat komt overeen met 83.997.972 ton/km (= totaal aantal km afgelegd maal het gewicht van de vervoerde goederen) via trein en boot. Zo vermeed Colruyt op de Europese wegen 3.389.179 vrachtwagenkilometers (= 4016 tCO2-uitstoot of de CO2-uitstoot van het opwarmen van 835 Belgische woningen). Daardoor is hun CO2-uitstoot met 47,12 % gedaald. Dat is mooi maar wat met de overblijvende 46% die wel met (diesel)trucks vervoerd wordt?

 

Waarom is dit pas in 2017 gebeurd en niet 10 jaar geleden toen ze verschillende duurzaamheidawards in ontvangst namen? Als één van de meest duurzame bedrijven van België verwacht je toch meer. De honderdduizenden tonnen CO2-uitstoot, aan 220 dollar per ton CO2 klimaatkost voor de maatschappij (volgens Stanford University), die ze eerder hadden kunnen verminderen, zitten nu wel nog in de atmosfeer voor de komende 100 jaar. Wie betaalt de prijs van die CO2-uitstoot? De kost van klimaatverandering wordt hier opnieuw doorgeschoven naar de maatschappij en de toekomstige generaties. Dit terwijl bijvoorbeeld Aldi en Lidl in Zwitserland hun klimaatimpact ook verminderen maar dan ook nog compenseren om de kost niet door te schuiven naar de toekomstige generaties.

 

Toen we niet beter wisten, was gecentraliseerde distributie van goederen het meest (kosten)efficiënt of toch het meest interessant voor deze organisaties. Nu we klimaatverandering voelen en we dringend moeten overstappen richting de ‘True Cost’ filosofische benadering van transport en energie (de werkelijke kost voor de maatschappij van bijvoorbeeld diesel die door trucks verbruikt wordt), is de gecentraliseerde benadering compleet voorbijgestreefd. Het is letterlijk een concept van de twee vorige eeuwen.

 

Duurzame retail? Tenzij je impactloos zelf naar de lokale biolandbouwer kan, betekent duurzame retail voor mij: het online bestellen van bio of vegetarische, onverpakte seizoensproducten bij de lokale biolandbouwer en die via een korte keten laten leveren door lokale met groene stroom aangedreven elektrische of waterstofvoertuigjes. Met geoptimaliseerde ‘delivery en bundling-software’ worden de routes zo efficiënt mogelijk afgelegd zonder overbodige kilometers en lege of halflege trucks. Dit is nog steeds beter dan iemand te laten rijden tot bij een retailer om daar de goederen in een vervuilende 4x4 te steken om dan weer naar huis te rijden.

 

Centralisatie is verleden tijd. Net zoals in de energiesector, zal de gedecentraliseerde energieproductie, opslag en uitwisseling de grote centrales progressief vervangen (behalve voor een paar industrieën). Hetzelfde lot loert om de hoek voor de retailsector. Een deel van hun activiteit zal overgenomen worden door de sympathieke biolandbouwers.

 

Ik zie ze nu al rondlopen, de briljante starters die landbouw weer hip maken door purpose en design te integreren. Deze starters zullen ook niet meer akkoord gaan om de klimaatimpact van hun activiteit door te schuiven naar de maatschappij. Het zullen lokale telers zijn met serres die CO2-neutraal werken om geen lokale en globale impact te hebben. De enige manier voor retailers om echt duurzaam te worden, is op een zo gedecentraliseerde mogelijke manier in de supply (landbouw) te stappen via overnames om dan zelf echte duurzame distributie op te starten. Deze eerste historische stap werd gezet!

 

Side banner - Ingenico ePayments