Home improvement retail specialist

Chris Van Wesemael

maandag, 4 februari, 2019 - 15:57

Het tuinseizoen is al gestart (op de hoofdkantoren)

Wie de eerste dagen van het nieuwe jaar gaan skiën of nog late feestjes aan het bouwen was, heeft al een deel van het mooie weer gemist.

 

2018 goed/slecht?

 

Afhankelijk van de bron, was 2018 een slecht dan wel een goed jaar. Uiteraard kan het niet beiden zijn, de groei van de ene speler ten koste van een andere niet meegerekend natuurlijk.

Terwijl de ene retailer na de andere steen en been klaagt, en ook de leveranciers niet echt positief klinken, blijken sommige marktcijfers dat tegen te spreken. In hoeverre die cijfers de totale markt weergeven, is een vraag die men zich dan terecht moet stellen. En waar we ook een duidelijk antwoord op hebben: als men slechts een deel van de markt meet en bovendien één van de grotere spelers geen cijfers heeft aangeleverd, dan kan gelijk welke “barometer” het weer niet juist weergeven. Ik ben geneigd de cijfers van Euromonitor International, die voor de Home improvement branche (totaal) in 2018 een terugval met 2% opgeven, als juistere weergave te zien ook wat Garden betreft.

Neem het dus van mij aan: 2018 was géén goed jaar voor tuin.

Dat weerspiegelt zich ook in de plotse nervositeit die de markt de eerste dagen van het jaar beheerst.

Of die nervositeit terecht is, kan je ontdekken op de sessie Economic Expectations van 7 februari.

 

De markt beweegt!

 

We schreven het al vaker, de consolidatie in de tuinbranche zit in een beginfase. Maar ze is wel degelijk gestart. Denken we maar aan de fusie van de tuinactiviteiten van Hubo met Oh!Green, nog geen twee jaar geleden. Of de verkoop van Eurotuin aan Aveve, letterlijk voor de neus van… Oh’ Green in de loop van 2018. Aveve (Arvesta) zou voor bepaalde producten… leverancier worden van Hubo. Oh’ Green en CEO Bob Douliez namen “in onderlinge overeenstemming” in januari afscheid van elkaar.

Ook bij de leveranciers zien we de ene na de andere wijziging, met voorlopig als laatste wapenfeit de overname van Greenyard Horticulture door Gentse investeerders.

 

Glazen bol

 

Waarzeggers zijn we niet, en een glazen bol levert enkel vertekende beelden op. Maar laat ons toch maar fantaseren* over wat er ons in 2019 nog te wachten staat: Arvesta neemt Oh’ Green over om zo samen met Eurotuin terug echte tuincentra te hebben met bovendien meteen een landelijke dekking. De “traditionele” Aveve Retail-winkels focussen dan weer enkel nog op Dier- en Bakplezier. Floralux lonkt naar Pelckmans, de Fransen overwegen zich dan toch maar terug te trekken uit België, en ook de Nederlanders geven de pijp aan Maarten. Ondertussen zet Edialux zichzelf in de etalage.

Je ziet, redenen genoeg om Gondola.be te blijven volgen!

 

*alle vermelde mergers, overnames of wat dan ook zijn louter denkbeeldig en steunen op geen enkele inside informatie.