Het soapseizoen start vroeg met Doe-het-zelf afleveringen

Het soapseizoen start vroeg met Doe-het-zelf afleveringen

 

De TV-soaps starten traditioneel begin september. Op Kanaal DIY zijn ze er echter net iets vroeger bij en worden we in “Huis en Tuin” uit onze vakantieslaap gerukt met lokaal en internationaal nieuws.

 

Ik zat zelf op een terras in Barcelonetta toen ik me bijna in een cerveza verslikte: Rudi Petit-Jean, al decennia één van de hoofdrolspelers in deze soap, zadelt de scenarioschrijvers op met een probleem zo groot als de kortingen die de DIY ketens deze zomer kwistig gaven. Hoe schrijf je die man in godsnaam uit “Huis en Tuin” en dat op zeer korte termijn? Half oktober begint hij namelijk al aan een nieuwe rol in de serie “De Foodies” waarin hij een gelijkaardig personnage gaat neerzetten.

Hierbij alvast enkele suggesties voor zijn verdwijning uit “Huis en Tuin”:

  • De steeds minzame en vriendelijke Rudi wordt op een zomerse dag wakker, wrijft zich de ogen uit en kijkt naar zijn lieve eega. Hij besluit haar nog even te laten rusten, loopt naar de keuken en zet zich een eerste kop koffie terwijl hij de reclamebaaldjes uit de bus haalt. Bij het zien van de 45% korting op een haakse slijper bij HandyHome (een complete verrassing voor de trouwe kijkers) verslikt hij zich in de hete koffie, snakt naar adem en valt roerloos neer.

  • In de vak- en financiële pers verschijnt belangrijk DIY-nieuws uit Frankrijk. Jean-Claude Bourrelier verkoopt zijn Bricorama keten aan Drie Musketiers. Hij zou er voldoende geld voor vangen (zo’n 250 miljoen volgens de specialisten van LSA) om er Intergamma’s grootste concurrent Maxeda mee te kopen. En aangezien hij er dan nog wat geld aan over zou houden en nu al enkele winkels (en dus aandelen) bij Gamma heeft, zou een grootscheepse consolidatie op de Belgische markt wel eens zijn drijfveer kunnen zijn. Stel je voor: het enseigne Bricorama doet zijn herintrede op de Belgische markt met alle ex-Brico (en Brico Plan-It) vestigingen én de huidige Gamma vestigingen! Deze Franse gedachte is Rudi, hoewel een fervent wijnliefhebber, te veel. Hij grijpt naar één of ander stuk gereedschap en beneemt zich van het leven.

  • Rudi kookt. Nee, niet van woede. Rudi kookt écht; koken is één van de passies van dit personnage. Geregeld staat hij in de potten te roeren om familie en vrienden een gastronomisch festijn te laten beleven. Hij mijmert boven de dampende potten over zijn carrière. Bijna 25 jaar leidt hij Gamma België in goede banen, verzoent hij de verzuchtingen van de Nederlandse directie met de realiteit van de Belgische markt. Al die tijd weet hij de belangen van de organisatie, de franchisenemers, de leveranciers en de familie Gammermans in harmonie te behartigen. Maar is dat doe-het-zelven en tuinieren wel écht zijn ding? Wordt het niet eens tijd een nieuwe uitdaging aan te gaan? Een slok Santenay verder gaat het licht niet uit bij Rudi. Integendeel, de lamp gaat branden! Dat hij daar niet eerder aan dacht: een carrière in de food, weg van die stoffige vaak oubollige winkels! Met als extra bonus dat hij zijn hobby nu aan extra voordelige prijs (een Gammermanse korting verbleekt er bij) kan uitoefenen. En zo geschiedde…

 

Wie dacht nu al alles gezien te hebben in deze Doe-het-zelf soapserie had het goed fout.

Iets voor de start van het schooljaar verslikte ik me alweer, zij het nu in een verduveld goeie Belgische pint. En de reden valt opnieuw bij dezelfde retailer te zoeken, ditmaal geïnspireerd door Engelse kranten.

Het Ierse CRH zou Intergamma in de etalage zetten! Dat verslikken had niets te maken met het feit dat CRH zich van zijn Doe-het-zelf aktiviteiten wil ontdoen. Dat was al langer een publiek geheim. Nee, net als bij mijn gewaardeerde collega Marc van het Nederlandse vakblad MIX, kwam het door de manier waarop de pers zich hier in de fout schreef, ongetwijfeld omdat het nieuws op een zondag “uitlekte” en de meeste journalisten nog niet geheel wakker waren of hun immer klare blik nog vertroebeld was door de zon, de alcohol of een combinatie van beide. CRH kàn Intergamma niet verkopen, zij kunnen zich enkel ontdoen van hun op franchisebasis uitgbaatte winkels, en daardoor van hun aandeel (49%) in Intergamma. En weer duikt ook de naam Bricorama op, die mogelijk kandidaat zou zijn de winkels en het belang van CRH over te nemen.

 

Ons lijkt deze piste echter weinig aannemelijk. Nu ja, de wegen van de scenarioschrijvers zijn ook in “Huis en Tuin” vaak ondoorgrondelijk.

Auteur: 

c.vanwesemael