Het ontbijt zit in topvorm

Als we kijken naar de omgezette waarde dan heeft het brede ontbijtuniversum een uitstekend 2011 achter de rug. In waarde groeide het universum volgens Nielsen met meer dan 4% en is het goed voor een totale omzet van 2,5 miljard euro. Een gigantisch universum dat wie hieronder voor u uitsplitsen en per categorie naar waarde schatten.

1. Koning koffie
In waarde is koffie de grootste categorie binnen het ontbijtuniversum. De categorie vertegenwoordigt 14,9% of 383,8 miljoen euro. Thee, steeds vaker geciteerd in ontbijtcontext, houdt het op 3,1% of 34,1 miljoen euro. Ook de koele dranken blijven in de schaduw van Koning koffie: fruitsap is goed voor 7,6% (194,4 miljoen euro), vers fruitsap voor nog eens 2% (50,4 miljoen euro). Met melk maken we de overgang naar de zuivelproducten om vast te stellen het als enige koele drank koffie benadert in grootte: melk is goed voor 12,8% of 329,3 miljoen euro. Daarmee is het ook de op één na grootste categorie in het totale ontbijtuniversum.

2. Zuivel als motor
De waarde van de ander zuivelcategorieën toont aan hoe essentieel deze producten zijn voor het ontbijtuniversum. Na melk als op één na grootste categorie binnen ontbijt levert zuivel ook de andere drie categorieën in de top vijf. Dat zijn yoghurt, dat staat voor 318,2 miljoen euro of 12,4%, gevolgd door boter en margarines met 307,3 miljoen euro of 12% en kazen met 271,4 miljoen euro of 10,6%.

3. De dagelijkse granen
Een derde pijler van het ontbijtuniversum zijn de op graan gebaseerde producten. Als we brood en ontbijtgranen zouden samenvoegen dan vormen ze met 15 à 20% marktaandeel zelfs de grootste categorie. Uitgesplitst is brood goed voor 8,3% (211,9 miljoen euro), terwijl ook viennoiseries, beschuiten, crispbread, enz. enkele kruimels marktaandeel meegraaien. Brood (en aanverwante producten als boter en spreads) is echter een categorie die meer dan eenmaal per dag wordt geconsumeerd. Net als yoghurt en fruitsap kent het ook andere consumptiemomenten dan het ontbijt. Dat is niet het geval voor de ontbijtgranen, die aan één moment genoeg hebben om 7,7% van de koek (197,4 miljoen euro) te veroveren. Van die 7,7% komt 5,7% van de granen en 2% voor de bars.

4. Spreads
Tot slot blijken de spreads met zijn allen goed voor een omzet van 143,2 miljoen euro of 5,6%. Chocoladepasta blijft met verve de grootste productsoort met 82,3 miljoen euro omzet (3,2%), voor de confituren (52,4 miljoen euro of 2% van het universum). Speculoospasta blijft klein met 0,3% of 8,4 miljoen euro.

Auteur: 

Gondola Magazine