The Atlantic bracht onlangs verslag uit van verschillende onderzoeken over het aankoopgedrag van de consument wanneer deze korting krijgt. Hierbij enkele resultaten die naar voren kwamen uit de studie en die u in deze soldenperiode zeker van pas zullen komen!

  1. De klant koopt liever een product aan de gewone prijs als hij er 30% extra volume bij krijgt, dan het basisproduct aan een kortingprijs van 30%. Hoewel het tweede geval vaak goedkoper uitkomt.
  2. De koper wordt beïnvloedt door de eerste prijs die hij tegenkomt. Als hij eerst een tas ziet van 5000 euro en daarna een van 400, zal hij de tweede redelijk van prijs vinden. Want hoewel deze ook nog altijd erg prijzig is, valt ze toch stukken goedkoper uit dan de eerste.
  3. De consument houdt niet van extremen. De producten mogen niet te goedkoop zijn maar ook niet te duur. Als je twee soorten bier voorzet aan een representatief staal van de bevolking, eentje aan 2,50 euro en eentje aan 1,80 euro, zal 80% kiezen voor het duurste. Als er een derde op de kaart staat dat slechts 1,60 euro kost, zal 80% gaan voor het bier aan 1,80 euro. Als je dit vervangt door een bier van 3,40 euro, zullen de meeste mensen dan weer kiezen voor dat van 2,50 euro.
  4. Als er twee vrijwel identieke producten aan een verschillende prijs naast elkaar worden aangeboden, zal de consument het goedkoopste kiezen.
  5. De consument is gevoelig voor het visuele aspect. Een menu met foto’s van gerechten zal smulpapen recht naar het restaurant leiden.
  6. Het oog van de consument valt gemakkelijker op een etiket dat eindigt op het cijfer 9.