Het einde van het lichaamshaar

Mannen scheren niet meer alleen hun gezichtshaar maar meer en meer ook hun lichaamshaar. Voor de makers van scheerproducten een interessante marktuitbreiding.

De man van vandaag is naakt, in de zin van haarloos (buiten het haar dat op de hoofdhuid groeit). Geen okselhaar, geen borsthaar, en ja zelfs geen schaamhaar. De tijden zijn veranderd. Onlangs stond er in een krant een foto van acteur Sean Connery met ontbloot bovenlijf in zijn rol van James Bond. Een foto uit de jaren zestig. ‘s Mans borst was zwaar behaard. Dat was - toen - kennelijk sexy. Maar zoek nu een foto van een halfnaakte filmster en de borst vertoont geen spoor meer van haargroei. “In de jaren zeventig was borsthaar dé trend,” valt er te lezen in het Male Grooming Report van Gillette (onderdeel van Procter & Gamble). “Mannen die niet gezegend waren met een superbehaarde bast à la Tom Jones of ‘Bee Gees’-frontman Barry Gibb, durfden zich amper op het strand te vertonen. Vandaag is het net omgekeerd. Heel wat mannen verwijderen zelf hun borsthaar of laten hun borst waxen in een schoonheidsinstituut.”


Trendje?
Maar gaat het hier om een trendje of gaat het om een trend-met-een-hoofdletter? Het laatste is het geval, zeker bij de jongere mannen. De cijfers liegen er ook niet om, zoals blijkt uit gegevens van Nivea. Quasi elke man scheert zijn gezicht, meer dan een derde heeft onthaarde oksels. De jongeren hebben kennelijk iets tegen behaarde okselzones, 55% onthaart die plek. De borst is bij 10% onthaard, bij jongeren gaat dat al naar 20%. 15% van de mannen heeft haarloze schaamstreek, bij de jongeren stijgt dat percentage naar 36.
Inge De Backer, external relations manager van Procter & Gamble, geeft aan dat in ons land 25% van de mannen tussen 25 en 64 jaar zich scheert op andere plaatsen dan het gezicht alleen. “Bij de generatie 25-40 jaar stijgt dat percentage aanzienlijk en komt het gemakkelijk uit op 40%,” weet ze. Onderzoek van P&G wijst ook uit dat er een klein verschil is tussen het noorden en het zuiden van het land: in Vlaanderen zijn er meer mannen die de schaamstreek ontharen dan in Wallonië, terwijl in Wallonië meer mannen de borst ontdoen van haren dan in Vlaanderen...
Overigens, je mag eigenlijk niet van scheren of ontharen spreken. Inge De Backer zegt in dat verband dat het gaat het om trimmen van het lichaams- en hoofdhaar. En volgens Olivier Bodson, productverantwoordelijke bij Nivea, is het een kwestie van ‘hair-control’, zeg maar het beheersen of het in toom houden van haargroei, op welke plaats van het lichaam dan ook. “De mannen maken elke dag een keuze: wel of niet scheren. In het weekend lopen ze met een baard rond van drie dagen, terwijl ze wel hun borsthaar verwijderd hebben. Gedurende de week zijn ze weer gladgeschoren,” aldus Bodson.
Waar scheren van het lichaamshaar enkele jaren geleden vooral geassocieerd werd met sporters (zwemmers die zich schoren om minder weerstand in het water te ondervinden, professionele wielrennen die voor de dagelijkse massage van de benen een gladde, haarloze huid prefereren) of met homoseksualiteit, is dat nu helemaal niet meer het geval. De rolmodellen van de man van nu zijn veeleer heteroseksueel. “En waar kijken mannen naar andere mannen? Dat gebeurt bij de pornofilms. De trend van ‘hairremoval’ komt van de pornosterren,” aldus Bodson. “Ik sport en ga daarna onder de douche. Ik heb daar ook een hele verandering in gedrag ten opzichte van ontharen zien voltrekken...”


Übersexueel
. De ontwikkeling heeft veel te maken met de feminisering van de maatschappij en als gevolg met het opnieuw bepalen door de man van een plaats in die maatschappij. Vrouwen hebben masculiene trekjes gekregen, ze rijden zelf auto, doen aan doe-het-zelven in en rond het huis. De mannen van hun kant hebben vrouwelijke elementen in hun gedrag opgenomen, aldus Bodson. “Ze maken meer tijd voor de kinderen vrij, ze zijn met hun eigen lichaam bezig en ze ontharen zich.”

Douche. Maar hoe onthaarde/onthaart de man zich? Volgens Bodson gebruikt de man voor het verwijderen van lichaamshaar voornamelijk het natscheerapparaat dat hij ook voor het gezicht aanwendt. En het scheren van het lichaam gebeurt voornamelijk onder de douche met gebruikmaking van het schuim van een gewoon doucheproduct. Maar het schuim van een douchegel is niet echt geëigend voor het scheerwerk omdat het een andere samenstelling heeft en daardoor huidirritatie veroorzaakt. Scheerschuim is veel denser, romiger dan doucheschuim, omkapselt het haar veel meer en irriteert daarom minder. Vandaar dat Beiersdorf in de Nivea-for-Men-lijn nu een drie-in-één product heeft ontwikkeld: Active 3, shower-shampoo-shave. De (internationale) ontwikkeling van dat product startte in 2007 en Nivea lanceerde het

Auteur: 

Gondola Magazine