De negatieve impact van e-commerce op fysieke winkels wordt vandaag overdreven. De winkelleegstand in Vlaanderen wordt vaak toegeschreven aan het succes van e-commerce, maar dat is onterecht zo blijkt uit een onderzoek van Locatus en Geo Intelligence. “In de Vlaamse periferie is de penetratie van e-commerce in het algemeen lager dan in grootsteden en steden, door een goed bereikbare perifere retail concentratie die de shopper voorlopig van het net afhouden. Ook het platteland hinkt achterop", klinkt het.

De dienstensectoren waarvan het winkelpark het meest getroffen is door e-commerce (reizen, banking) hebben een online besteding hoger dan 20%, maar vertegenwoordigen slechts 6% van het totale winkelbestand. Met andere woorden: de revolutie die daar aan de gang is heeft slechts een beperkte impact op het winkelpark en de leegstand van de winkels. Er zijn zelfs nog extremere gevallen, waar e-commerce totaal geen reden is voor leegstand of het verdwijnen van winkels: kappers, horeca en tankstations blijven geheel gespaard van online shoppen. In totaal gaat het om 58% van het totale winkelbestand die geen enkele bedreiging van e-commerce ondervinden.

“Dit is een duidelijk teken dat de crisis nog aanwezig is: het gevoel van leegstaande winkels dat bij de Belgische en Vlaamse consument leeft strookt niet met de werkelijkheid, zoals beschreven door experts van Geo Intelligence en Locatus. De onzekerheid en het lage consumentenvertrouwen verdraaien de perceptie van de werkelijkheid,” zegt Pierre-Alexandre Billiet van Gondola. Uit recente cijfers van Locatus blijkt dat het winkelaanbod in 2014 in alle branches nagenoeg stabiel gebleven is ten opzichte van 2013. 

Geo Intelligence en Locatus gaan zelfs nog verder: Het potentieel voor fysiek winkelen zal mogelijks ook in de toekomst stand kunnen houden. Enerzijds omdat de bevolking nog steeds jaarlijks groeit met bijna 1% en anderzijds omdat e-commerce niet 100% kannibaliseert op fysiek winkelen. Online shoppen zal ook markt maken en de economie stimuleren.

Op 20 november wordt de studie van Locatus en Geo Intelligence verder uit de doeken gedaan voor een select publiek van retailers en suppliers op de gala avond van The Retail Society. Schrijf u hier in voor deze exclusieve sessie!

Bovenstaande bevindingen zijn het resultaat van gezamelijk onderzoek door Locatus International Research in samenwerking met Geo Intelligence.