CEO Gondola

Pierre-Alexandre Billiet

woensdag, 16 januari, 2019 - 11:12

Harde Brexit kan fataal zijn voor consumentenvertrouwen

De Brexit dreigt vergaande gevolgen te hebben voor onze consumptie. Het stevige vertrouwen dat er is bij de Belgische consument, is brozer dan we denken.

 

Een harde Brexit is na de stemming in het Britse Lagerhuis een stuk dichterbij gekomen. Goed nieuws is dat allesbehalve. Wat zo’n harde Brexit echt gevaarlijk maakt, is de emotionele geladenheid ervan. Om die te begrijpen moeten we kijken naar de context waarin we ons bevinden: we leven in een wereld die aan het veranderen is. Denk aan de klimaatverandering en migratie, maar vooral ook aan de Belgische consument die beseft dat onze consumptiemaatschappij verre van perfect is: er is vervuiling, verkwisting, ongezonde voeding, noem maar op. Dat zorgt voor veel onduidelijkheid: hoe ziet de wereld van morgen eruit? Zolang het nieuwe wereldbeeld niet duidelijk is, kunnen alle harde negatieve signalen zoals een harde Brexit inslaan als een bom. 

 

Dat heeft alles te maken met het feit dat de Brexit allesbehalve een ver-van-ons-bed-show is. Andere voedsel- en consumptiecrisissen zijn minder direct en lijken ons minder te raken, omdat ze onder een sluier van complexiteit, media en lobbyisten zitten. De Brexit is een crisis die we rechtstreeks zullen voelen. En daarbij moeten we verder kijken dan het economische aspect. Een economische crisis kunnen we nog aan, een ideologische en emotionele crash niet: het kan tot een totale zenuwinzinking van de Belgische consument leiden. Vooral dat kan grote gevolgen hebben. De consumptie-industrie is goed voor in totaal 20% van ons BNP. Als de consument minder begint te consumeren zal dit gevolgen hebben voor de tewerkstelling, productie, retail en logistiek. 

 

België is de zesde belangrijkste leverancier van Groot-Brittannië, net na Nederland en Frankrijk, waarvan iets minder dan 10% voedingspoducten zijn: vooral diepvries- en vleesproducten worden massaal naar het VK geëxporteerd. De voedingsindustrie groeit gestaag met meer dan 5%, en het zijn vooral de verre landen die belangrijker worden voor onze Belgische export. Niet dat onze omringende landen onbelangrijk zijn, maar zelfs een belangrijke daling kunnen we opvangen. Daarvoor is er economisch voldoende veerkracht. Daarom heeft het verlies van de geschatte 28.000 verloren Vlaamse jobs bij een harde Brexit niet de grootste impact, maar wel de perceptie die de Belgische consument daarover heeft, namelijk dat alles slecht gaat of toch slechter dan gedacht. En in een wereld die wordt overheerst door emotie, wantrouwen en onbehagen is de emotionele impact op de Belgische consument enorm.