Groenten en fruit: een kennersblik

In het perspectief van het grote salon « Fruitlogistica », dat doorgaat van 8 tot 10 februari in Berljin, hebben wij de tendensen willen ontdekken van de consumptie van groenten en fruit. Wij hebben daarvoor de getuigenis opgenomen – « in alle eerlijkheid » - van Saïd Mzoudi, aankoopverantwoordelijke bij Intermarché België. Hierbij een staaltje van het volledige interview dat weldra verschijnt in Gondola Magazine.

Gondola : In 35 jaar ervaring, wat zijn de veranderingen die u waargenomen heeft op gebied van groenten en fruit ?
Saïd Mzoudi : De veranderingen zijn heel diepgaand en hebben plaats gevonden op alle niveaus. Ik herhaal op “alle niveaus”. Zowel op gebied van consumptie, de basis materie, de prijzen, de aankopen… Wanneer ik begonnen ben einde de jaren 70 bij Delhaize, waren wij nog in een soort van euforie. Wij kenden een overvloed van openingen van winkels. Van grootwarenhuizen, want vandaag de dag wordt de groei van de grootdistributie practisch samengevat in de opening van buurtwinkels. Destijds, bij Delhaize, was de kwaliteit de prioriteit van onze aankopen en onze diensten. Wat constateren wij vandaag? Het dalen van de kwaliteit van groenten en fruit, de obsessie van de prijzen. En bij de klanten, steeds kleiner wordende families, beperkt tot 2-3 kinderen maximum, die zich vooral voorverpakte groenten en fruit willen aanschaffen en die aandacht schenken aan de afmetingen van de verpakking (netjes, schaaltjes, zakken). Het aanbod wordt dus aangepast aan de vraag en de behoeften van dit kliënteel. Kijk maar naar het succes van de vierde gamma die bij ons een vooruitgang maakt van 10-12% ieder jaar.

De prijzenoorlog tussen de verschillende enseignes verhogen die de volumes?
De prijsdalingen – ik denk hierbij aan de tomaten vorige zomer – geven geen aanleiding tot aangroei van de verkoop en de consumptie. Waarom zou het ook? De consumenten van vandaag eten minder maar nauwelijks beter. En wij kopen grote aantallen… waarvan een groot deel niet verkocht wordt. Ik spreek van de grootdistributie in het algemeen. Wij verspillen iedere maand miljoenen euros aan fruit en groenten. Als ik zeg “verspillen”, is dit niet helemaal waar. Want wij schenken ook an NGO’s (humaitaire hulp), aan de “restos du cœur” (maaltijden voor daklozen)…

U koopt ook uw producten in steeds verdere landen die steedsminder rijp zijn….
Als ik begonnen ben in dit beroep, kochten wij enkel één soort en één variëteit tomaten. Tegenwoordig, zijn er verschillende maar, die alle niet echt natuurlijk gerijpt, geplukt zijn. En de productie is uiterst intensief geworden. Wanneer ik over de prijs van de tomaten sprak van verleden zomer, vind ik dit ergens ongepast. Ondanks deze prijzen, hebben wij niets meer verkocht. Steeds verder inkopen ? Dit is niets nieuw. Ik herinner mij, dertig jaar geleden bij Delhaize, ging ik ajuinen kopen in Tasmanië !

U vindt het volledige interview in Gondola Magazine.

Auteur: 

Gondola Magazine
Bord-Bia - NL - SIDE